Pages

Monday, March 26, 2012

Bakat itu Duit

Ramai yang tidak menyedari bahawa bakat yang ada dalam diri seseorang tu sebenarnya wang! Semenjak karya-karya saya mendapat tempat di majalah tempatan, saya berusaha untuk terus melabur dalam penghasilan karya. Serendah-rendah bayaran yang diperoleh ialah RM100.00.

Anak sulung saya pernah menghantar komik untuk sebuah majalah kanak-kanak. Dan dia telah menerima honorarium sebanyak RM240.00. Sudah saya kira lumayan untuk seorang kanak-kanak seusia 10 tahun.

Kawan baik saya yang pernah bekerja sebagai jurutera di Petronas, kini berhenti kerja kerana mengambil upah menjahit langsir. Pendapatannya sebulan melebihi gaji juruteranya dahulu, hanya kerana bakat menjahitnya!

Ada ibu bapa yang tidak sedar kehebatan anak-anak mereka. Ada juga yang merendah-rendahkan bakat anak-anak. Gilaplah, agar mereka menjadi sebutir permata yang bersinar.

No comments: