Pages

Wednesday, March 3, 2010

Separuh Jiwaku Hilang

Sejak Haji Khairi dimasukkan ke hospital, seminggu genap Maria berumah tangga di hospital. Berulang-alik dari rumah ke hospital menjadi rutin sehariannya sementelaah adik-adik yang lain sibuk dengan tugas rasmi dan tanggungjawab sosial yang harus dibereskan. Urusan rumah tangga diserahkan sementara kepada Hadi. Mujur Hadi bekerja sendiri dan sanggup memikul tugas tersebut. Minggu depan adik-adik yang lain pula akan menggantikannya, menjaga dan mengurus Haji Khairi.

"Puan, bapa puan akan melalui peritoneal dialysis. We call that a PD treatment. Please sign down this letter as a permission," Dr. Hiew, doktor pakar buah pinggang memberi serba sedikit penjelasan tentang rawatan yang akan dilakukan terhadap bapanya. Maria tahu, rawatan tersebut berisiko, namun terpaksa dilakukan daripada ayahnya terus menerus menanggung derita.

"Please, do the best doctor!" Maria menaruh harapan yang sangat tinggi. Haji Khairi akan melalui peritoneal dialysis sebanyak 40 pusingan untuk mengeluarkan air dalam badan dan mencuci buang pinggang yang sudah rosak. 40 jam rawatan merupakan jangka masa yang amat panjang. Memeritkan. Doa yang tidak putus-putus dipanjatkan agar Haji Khairi diberi kekuatan iman dan semangat. Moga cepat sembuh. Separuh jiwa Maria terasa melayang-layang. Hilang!

4 comments:

Rusdi Abd Rahman said...

Pn. Maria,
1. Didoakan kepada Allah SWT agar Hj. Khairi berada dalam keadaan baik di situ ketika hadapi saat-saat begitu.
2. Apakah itu proses 'PD treatment' @ 'peritoneal dialysis' serta bagaimana kaedahnya, maksudnya dialisis yang tanpa hentikah? (sekadar ingin bertanya...)

Citra Wangsa said...

Yg doktor maklumkan, PD ialah rawatan kpd pesakit yg mengalami kegagalan fungsi buah pinggang (kidney failure). Satu tiub air (campuran sodium,calsium,magnasium) dimasukkan ke dalam peritoneum abdomen (bawah pusat)utk memasukkan dn mengeluarkan air dlm badan (membersihkan darah)sekurang-kurangnya 40 jam. Pd masa yg sama darah baru dimasukkan. Selesai 40 jam, tiub PD ditanggalkan. Pesakit berehat 2 jam utk buat Atriovenous Fistula (AVF). AVF ialah tapak di lengan utk persediaan dialysis darah (seminggu 3 kali). 1 sesi 4 jam. Dilakukan sepanjang hidup.

Melihat Kesunyataan said...

Kepada Maria diharap banyak bersabar. Macam-macam penyakit sekarang. Mungkin saya yang tidak tahu banyak istilah-istilah penyakit yang banyak menimpa orang berumur seperti saya ni.

Azhar Salleh said...

Salam MARIA,
Mudah-mudahan, doa yang tidak putus-putus yang dihadiahkan kepadanya akan dimakbulkan Allah SWT. Banyakkan bersabar dan memohon pertolongan daripada-Nya. Hanya Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Bersabarlah.