Pages

Thursday, September 2, 2010

Keluhan-Kebosanan-Kepenatan

Semalam saya ke Pejabat Imigeren, Pekan Rabu, Johor Bahru untuk memohon pasport antarabangsa anak kecil yang baru berusia setahun sembilan bulan. Saya sampai di Pekan Rabu kira-kira pukul 11.10 pagi dan terus mendapatkan borang di kaunter. Setelah melengkapkannya saya terus mendapatkan nombor giliran. Angka giliran saya ialah 418 manakala angka yang sedang tertera di skrin 353. Jadi, saya harus menunggu kurang lebih 65 giliran lagi.

Nombor giliran saya dipanggil pada pukul 2.00 petang. Bayangkan betapa lamanya saya menunggu. Sehingga saya bosan dan mengantuk. Bahan bacaan yang saya pegang juga tidak mampu menghilangkan kebosanan saya. Berurusan di kaunter sekadar lima minit sahaja (untuk tandatangan pengesahan penjaga, cap jari, dan bayaran tunai). Kemudian saya diminta menunggu sehingga 2.35 petang untuk mengambil pasport yang telah siap. Malangnya pukul 3.14 petang barulah nombor saya disebut semula.

Menunggu begitu lama untuk menguruskan satu (satu sahaja) pasport, amat memenatkan. Pejabat Imigeresen menyediakan 12 kaunter urusan. Dua daripadanya merupakan kaunter penyerahan manakala selebihnya (10 kaunter) merupakan urusan permohonan. Malang sekali, semasa saya datang hanya lima kaunter sahaja yang beroperasi.

Dalam kita mengejar kemajuan dan masa, masih ada lagi jabatan kerajaan yang tidak efisyen. Terpapar di dinding pejabat tersebut 5 Integrasi Harmoni (Pandang, Senyum, Ucap, Khidmat, Terima kasih). Saya dapati pegawai yang bertugas di kaunter hanya memandang dan memberi perkhidmatan sahaja. Mereka tidak senyum dengan pelanggan (lagi-lagi pelanggan yang stress menunggu macam saya), mereka langsung tidak memberi ucap selamat (mungkin mengejar masa kerana ramai lagi yang menunggu), dan mereka langsung tidak berterima kasih (malahan saya yang berterima kasih dengan mereka).

Saya suka cadangkan agar pejabat kerajaan yang sentiasa berurusan dengan orang ramai mengamalkan sikap ramah yang melebihi orang lain. Sekurang-kurangnya kaedah ini boleh meleraikan ketegangan. Negara telah pun 53 tahun merdeka. Seharusnya permohonan pasport secara dalam talian telah lama digunakan. Pemohon boleh mengisi borang dari rumah atau di mana-mana tempat yang mempunyai akses internet dan terus menghantar permohonan dalam talian. Pemohon boleh terus hadir ke Pejabat Imigeresen untuk mengambil pasport yang telah siap. Mudah, tidak membuang masa dan jimat tenaga dan petrol! Jika unsur-unsur keselamatan negara dijadikan alasan untuk membuat pasport, saya kira ada kaedah lain yang lebih selamat. Bukankah kita yang membuat teknologi tersebut. Manusia yang mengendalikan teknologi, bukan teknologi yang mengendali manusia.

Sudahlah saya terpaksa membawa si kecil yang renyah. Berdepan pula dengan birokrasi. Saya bertanya kepada pegawai kaunter, boleh tak kalau si kecil ini tidak bersama saya semasa permohonan dibuat? Jawapannya tidak boleh, kerana pihak berkuasa perlu melihat 'kewujudan' anak tersebut. Saya kira 'kewujudan' anak itu boleh dibuktikan dengan sijil kelahiran atau mykad yang dibawa bersama-sama penjaga. Terdapat seorang ibu yang masih dalam pantang membawa bayinya untuk membuat pasport. Saya sangat sedih melihat ibu itu menunggu lama sambil memangku bayinya, sesekali terpaksa menyusukannya di khalayak ramai. Dia lebih malang daripada saya!

Jika hal ini berlaku di hospital kerajaan, sekurang-kurangnya saya mempunyai alternatif lain untuk mendapatkan perkhidmatan perubatan. Saya boleh ke klinik swasta, ke farmasi sahaja atau terus ke hospital swasta. Tetapi untuk melayakkan saya mendapatkan pasport anak saya, mana mungkin saya ke tempat lain...

2 comments:

Melihat Kesunyataan said...

Inilah gambaran sebenar 1Malaysia. Rakyat diutamakan. Penat kerajaan mencipta slogan untuk mengubah sikap kita.
Kita tidak pernah berubah untuk sesuuatu yang lebih baik.

msmufa said...

Betul juga, apa guna myKid, sijil lahir dan teknologi canggih sekarang ni ye? Di Canberra, anak kecil tak perlu dibawa. cukup sekadar memastikan dokumentasi yang lengkap dan pengesahan gambar anak oleh pesuruhjaya sumpah. Permohonan yang sama, sistem yang berbeza.....