Pages

Tuesday, January 3, 2012

Salam 2012

Baru saya sedari, saya semakin menyepi dalam sisipan blog. Tahun 2011 cuma sempat menitipkan empat entri. Banyak masa dihabiskan dengan membaca kerana memang itulah target 2011 dengan 100 judul. Dan buku terakhir yang menutup tirai 2011 ialah novel Ramlee Awang Murshid iaitu 'Fiksyen 302'.

Tahun 2011 meninggal banyak nostalgia pahit manis. Antara yang manis; kelahiran anak keempat, peningkatan dalam kerjaya, dan kejayaan cemerlang anak-anak dalam peperiksaan akhir tahun. Semua itu rezeki. Namun, dalam melalui hari-hari yang membahagiakan, emak pula jatuh sakit sehingga terpaksa menjalani pembedahan sehingga saya mengambil banyak cuti bagi menguruskannya. Sangat menyedihkan apatah lagi kesakitan emak itu ditanggung sepanjang Ramadan dan Syawal. Tetapi, itulah dugaan.

Tahun ini saya membuka tirai 2012 dengan pembukaan syarikat baharu. Sekadar beroperasi di rumah, pejabat dan di dalam kereta. Nama syarikat lama terpaksa ditukar kerana SSM 'mengharamkan' perkataan RATU, RAJA, PUTERA dan PUTERI dalam pendaftaran syarikat. Maka, Pesona Ratu terpaska dijumudkan dan digantikan dengan CITRA AZURA RESOURCES. Syarikat masih membekal barangan kesihatan dan kecantikan dengan fokus jualan terhadap jamu-jamu terpilih sahaja. Syukur, pelanggan semakin bertambah dan jualan masih berterusan walaupun saya tidak mempunyai kedai. Tahun ini syarikat menambah produk jualan dengan jualan aksesori dan busana wanita. Fokus pada penjualan busana Muslim terutamanya jubah. Eksklusifnya jubah CITRA dibekalkan dari negara-negara Timur Tengah. Saya memilih Timur Tengah kerana mahukan kelainan dengan jubah-jubah Malaysia dan Indonesia. Jubah Timur Tengah bersaiz lebih besar, tidak menonjolkan potongan badan dan pemilihan warna-warna gelap sebagai citra utama. Saya kira itulah citra wanita Islam yang sebenar.

Saya masih mengekalkan sistem pemasaran dengan bergerak sendirian. Saya kira itu lebih memudahkan saya memantau keluar masuk aliran tunai. Bukan tidak mempercayai orang lain, sekadar menyibukkan masa dengan berniaga. Jika ada pembeli yang membuat pembelian secara online, saya sendiri yang akan menguruskan pengeposannya.

Dalam masa yang sama, saya juga berjinak-jinak dengan dunia penulisan. Sekadar menggilap bakat yang Allah kurniakan kepada saya. Sesekali saya tidak mahu otak saya beku. Saya akan berusaha menyiapkan sekurang-kurangnya satu buku pada tahun ini. Ada beberapa genre novel yang telah dirangka. Saya sedang meninjau pasaran yang paling menguntungkan. Jika saya tidak menjadi sasterawan pun sekurang-kurangnya sastera saya lahir bersama-sama wang ~ Sasterawang! Beberapa cerpen yang tersiar pada tahun ini; 'Tat Nanas untuk Ayah', 'Awang Sulung Merah Jambu', dan 'Janji Tok Bijan' saya kira belum begitu 'kuat' untuk menjadikan saya seorang penulis yang baik. Laluan saya masih jauh dan masih memerlukan banyak sokongan dan ilmu bantu.

Sebaik menamatkan kuliah Zakaria Arifin bersama-sama teman pena Rahimah Muda, Halil Ali, Filzah Ibrahim, dan beberapa mana hebat dalam penulisan skrip, akhirnya saya bertekad menulis skrip filem. Namun saya masih 'remaja' dalam aliran ini. Banyak kajian dan pembacaan yang perlu saya dasari untuk menjadi Penulis Lakon Layar!

Semoga 2012 fokus kerjaya dan rutin harian lebih sistematik dan lumayan!

1 comment:

Rafi said...

Teruskan zura..no turning back..!