Pages

Monday, January 30, 2012

Setahun Berlalu...

29 Januari yang lalu genap usia si kecilku, setahun. Sambutan hari lahirnya kami sambut sekadarnya. Tiada majlis, tiada hadiah, malahan tiada sambutan apa-apa. Yang ada sekadar doa dan sujud syukur kepada Allah yang mencipta si kecil ini untuk kami sekeluarga mensyukuri kewujudannya.

Raja Zahra Raja Zuraidi anak yang keempat ini agar 'cepat' membesar berbanding tiga yang lain. Kusedari, seawal usia empat bulan, Zahra sudah mula menampakkan bayang-bayang hendak tumbuh gigi. Sebulan kemudian, gigi bawah dan atasnya tumbuh serentak. Seusia 6 bulan, dia sudah pandai mengangkat punggung dan berdiri tegak. Sebulan kemudia, dia sudah berjalan jatuh. Pada usia 8 bulan Zahra sudah berjalan laju, malah sudah mula menyebut beberapa perkataan ringkas seperti 'dah' dan 'nak'. Dia rajin berlatih bercakap dan setelah setahun usianya dia sudah pandai menyebut 'kak', 'bang', 'ayah', 'opah'. Dia sudah mula memahami apa yang dicakapkan kepadanya. Huuuhhh...cepatnya masa berlalu.

Kini, tahun berganti lagi. Aku pun dah menjangkau usia 36 tahun. Sebagai wanita, kukira hidupku agak lengkap. Punya keluarga yang harmoni, anak-anak yang riuh, kerjaya yang tetap, dan masa depan yang masih boleh dirancang. Sangat bersyukur dengan apa-apa yang kumiliki. Apabila melihat kerenah anak-anak, aku teringat kepada teman-teman seusia yang masih solo. Terkenang teman-teman yang sudah lama berkahwin tetapi gagal mendapat zuriat. Terimbas masalah sosial tentang kes pembuangan bayi, penderaan kanak-kanak, penderitaan kanak-kanak terbuang, kesempitan hidup anak-anak yatim... aduhai...semuanya menginsafkan. Betapa beruntungnya aku, betapa bertuahnya anak-anak aku ~ itupun mereka masih nakal... haiii, anak..anak...kaulah racun, kaulah penawar.

No comments: