Pages

Monday, December 15, 2014

Sistem yang Tak Sistematik

Mengurus persekolahan anak agak memenatkan. Tahun depan seorang lagi anak akan memasuki persekolahan menengah. Dia antara pelajar yang mendapat 5A. Sebaik menerima keputusan dia menerima tawaran di sekolah-sekolah yg terbaik utk pelajar 5A.

Pada masa yang sama pihak PPD menawarkan sekolah harian biasa dan sekolah kawalan (kluster dan berprestij). Sistem tawaran sebegini agak memenatkan dan mengelirukan. Sewajarnya pihak PPD tak payahlah menawarkan sekolah harian kepada pelajar 5A kalau dalam masa yang sama menawarkan sekolah-sekolah lain spt sekolah kawalan, SMKA, SBP dan seangkatan dengannya.

Yang penat dan pening mak bapaklah sbb nak memenuhi keperluan dan kehendak anak yang teruja. Tak bolehkah, anak yang mendapat 5A ini ditawarkan di satu sekolah saja yang terbaik untuknya? Kalau byk sangat tawaran...byk pula tarikh pendaftaran...tarikh temuduga!

Aku ni dah macam tak ada benda lain nak buat melainkan ke hulu ke hilir mendaftar anak ke sekolah-sekolah yg diarahkan dan pada yg sama memenuhi tawaran temuduga.
Susah jugalah kalau byk sgt pilihan...

No comments: