Pages

Tuesday, April 19, 2016

Kisah Zarin

Sudah dua bulan Zarin enggan ke sekolah. Sudah bermacam-macam usaha aku ikhtiarkan agar dia menjadikan sekolah sebagai satu ruang yang paling dia suka. Tidak berjaya! Tapi aku sebagai ibu sama sekali tidak mahu mengalah dengan keadaan. Perkara ini nampak kecil tetapi impaknya sangat besar. Perbincangan dengan pihak sekolah, dengan atuk dan nenek Zarin dengan suami semuanya menemui jalan buntu. Zarin masih enggan ke sekolah.

Punca keengganan dia ke sekolah bermula daripada sikap seorang guru Matematik yang garang. Dia dimarahi gara-gara tidak menyiapkan kerja sekolah. Dia salahkan guru kerana cepat sangat padam soalan di papan putih menyebabkan dia ketinggalan menyalin soalan. Saya salahkan Zarin kerana dia lambat menyalin. Dia tak mengaku kesilapannya kerana menyalin bukan sesuatu yang dia suka. Buku latihan Matematik sedia ada dengan soalan Matematik yang cikgu beri di papan putih tidak ada beza. Kenapa mesti disalin semula? Itu kata Zarin. Aku katakan kepadanya proses menyalin mungkin salah satu cara galakan mencantikkan tulisan murid. Alasan itu disangkal dengan pendapatnya. Lebih baik menulis karangan atau cerita untuk latihan mencantikkan tulisan. Ok. Ibu mengalah!

Perbincangan dengan pihak sekolah sama sekali tidak membantu usaha menempatkan Zarin ke sekolah semula. GPK gagal, guru kelas gagal, guru kaunseling gagal, guru besar langsung tak ambil peduli. Ok, aku pasrah! Zarin wajar ditempatkan ke sekolah lain. Aku ke PPD bagi urusan pertukaran sekolah. Nasib tidak menyebelahi aku untuk berurusan dengan cepat kerana beberapa kerenah birokrasi. Sebulan menunggu keputusan kekosongan sekolah baharu. Aku berulang alik ke sekolah-PPD-sekolah-PPD sehinggalah akhirnya aku 'penat' dan give up!

Puas berusaha dan berdoa, suatu hari Allah pertemukan aku dengan beberapa insan yang mendorong aku untuk melaksanakan homeschooling! Yessss!!!! Allah datangkan ilham kepada aku untuk post tentang homeschooling di status FB. Kesannya, aku menerima beberapa pendapat dan pandangan positif rakan-rakan FB tentang homeschooling. Ya, tidak kurang juga komen yang memberi kencaman!

Bersambung...

No comments: