Pages

Friday, April 16, 2010

Ayah!!!

Sedang Maria bersiap-siap untuk keluar semula ke pejabat, telefon bimbitnya berbunyi mohon dijawab. Talian terputus sebaik telefon bimbitnya dalam genggaman. Maria mengeluh. Panggilan daripada ibu tirinya--tentu sahaja perihal ayahnya. Hati Maria tidak keruan. Jam di dinding tepat pukul 2.17 petang. Maria sedikit gelisah. Fikirannya tidak menentu. Maria segera membuat panggilan pada nombor yang tertera di skrin telefonnya.

"Makcik, maaf tadi tak sempat jawab panggilan," mohon Maria penuh santun. Sekali pun wanita di hujung talian itu hanya ibu tirinya, wanita itu tetap sebahagian daripada keluarga dan kehidupannya.

"Maria, ayah tiba-tiba sesak nafas. Makcik call adik-adik kau yang lain tapi tak berjawab...," nada di hujung sana sedikit panik dan cemas. Maria segera mencapai kunci kereta. Hajat untuk ke pejabat dibatalkan. Hanya sempat menghantar pesanan ringkas kepada salah seorang teman sekerjanya menyatakan kelewatannya ke pejabat. Maria bergegas ke Taman Johor Jaya. Mujurlah juga lebuh raya tidak sesak dengan kenderaan. Dua puluh lima minit kemudian dia sudah berada di hadapan rumah Haji Khairi. Pintu pagar automatik terbuka, mengundang Maria masuk.

"Ayah...!" Maria menerpa Haji Khairi yang kelihatan lemah.

"Lepas solat tadi, ayah terus mengah. Tak mampu makcik nak bawa ke hospital...,"

"Ayah...kita ke hospital, ye...," Maria memujuk Haji Khairi yang memegang kuat dadanya. Nafasnya turun naik. Air mata begitu murah mengalir, walau cuba ditahan-tahan. Haji Khairi menggeleng-gelengkan kepalanya. Enggan.

"Makcik, kita bawa ayah ke klinik yang dekat dulu. Cepat!" tanpa menunggu lama dan tanpa mempedulikan keadaan Haji Khairi, Maria bingkas memapah Haji Khairi ke kereta. Peluh mula membasahi wajah tua itu. Maria tahu ayahnya sedang melawan segala kesakitan yang menyerang. Kereta dipandu cermat walaupun dia amat cemas ketika itu. Haji Khairi ditemani Hajah Salmah duduk di bahagian belakang. Maria terus ke Klinik Bakti untuk mendapatkan rawatan kecemasan.

Sejurus tiba di klinik, pihak klinik memberi bantuan oksigen kepada Haji Khairi. Mujur pesakit tidak terlalu ramai dan mereka tidak menunggu begitu lama. Rawatan mengambil masa agak panjang kerana Haji Khairi mempunyai komplikasi buah pinggang yang serius. Bukan semua rawatan dan ubat kecemasan sesuai untuknya. Tambahan pula, diabetis dan penyakit darah tingginya masih belum stabil.

"Ayah kamu mengalami sesak nafas kerana masalah jantungnya yang semakin lemah. Paru-parunya sedikit basah. Ini keputusan ultrasound dan ECG yang kami buat. Dapatkan rawatan susulan esok, untuk saya pastikan sama ada jantungnya kembali normal atau bagaimana...," Maria sedikit lega mendengar penerangan doktor. Hatinya terus berdoa agar penyakit Haji Khairi tidak bertambah teruk. Dia tidak mahu ayahnya menanggung sakit demi sakit. Cukuplah dengan apa yang menyakitkan sekarang ini.

No comments: