Pages

Thursday, April 22, 2010

Takut Bini?

"Kadang-kadang aku terfikir,macam mana kau boleh kerja sampai larut malam dan balik rumah pukul dua, tiga pagi," ujar Shah teman baik Hadi.

"Kenapa tidak? Aku cari makan, nak tanggung anak bini. Bukan poya-poya," suara Hadi agak serius.

"Bini aku lain sikitlah, Hadi. Pantang aku balik lewat sikit...mulalah dia nak membebel. Aku buat part time job ni pun, senyap-senyap saja. Dia selalu curiga pada aku. Dia selalu ingat aku ada simpan perempuan lain," Shah meneguk secawan kopi O panas di hadapannya. Perbincangannya dengan Hadi tentang Projek Kulim terhenti seketika. Maria datang lagi menatang sepinggan kuih bakar pula. Setelah mempelawa Shah menjamah kuih bakar, Maria meninggalkan kedua-duanya.

"Isteri aku pula, paling curiga kalau aku duduk rumah. Apatah lagi kalau aku tak keluar-keluar rumah. Mulalah dia ingat aku ada hutang dengan ah long lah, dia sangka aku tak bayar ansuran keretalah, dia fikir aku malas kerjalah...," suara Hadi sedikit berbisik.

"Pelik! Macam-macamlah perangai orang perempuan ni...," bukan main rancak kedua-duanya mengumpat isteri masing-masing. Hadi ketawa kecil.

"Engkau yang takut bini, kot?" Hadi menguji. Shah tersenyum lebar.

"Taklahhh...bini aku yang tak takut dengan aku!!!" kedua-duanya ketawa berdekah-dekah.

Begitu rupa-rupanya orang lelaki kalau berjumpa! Hebat juga mereka 'menganyam ketupat'.

1 comment:

Melihat Kesunyataan said...

Ini mesti Maria mengintip dan curi-curi dengar perbualan Hadi dengan kawannya tu.