Pages

Monday, November 12, 2012

Dari Mata Turun ke Hati

Pada 5 November 2012, saya mengalami satu lagi kejutan kesihatan yang di luar jangkaan saya. Pada awalnya saya sangkakan hanya sakit mata biasa, tetapi setelah tiga hari sakit mata tersebut semakin melarat. Mata saya semakin bengkak, kelopak mata hampir-hampir tertutup, air mata sentiasa mengalir dan yang paling sakit apabila terdapat sebiji ketumbuhan di hujung mata putih.

Doktor mengesahkan bahawa biji tersebut merupakan cyst yang tumbuh sejak sekian lama. Ia membesar secara senyap dan mengganggu penglihatan saya. Saya merujuk penyakit tersebut kepada pakar mata dan pada 7 November 2012, doktor telah membuat sedikit pembedahan kecil yang memakan masa lebih kurang dua jam setengah bagi membuang cyst tersebut. Sakit dan pedihnya tidak terkata. Saya melaluinya sendirian. Ketika saya melalui saat cemas itu, suami saya berada di luar kawasan, emak pula menemani adindanya ke Kelantan, adik-beradik sibuk dengan urusan masing-masing. Sekadar bertanya khabar dari jauh sahaja. Syukurlah keluarga mentua amat prihatin dengan keadaan saya. Saya diberi cuti sakit selama 8 hari dan saya dinasihatkan mengurangkan kegiatan luar. Memang perit mata memandang cahaya.

Oleh sebab mahu segera sembuh, saya tidak pernah terlupa mengambil ubat mengikut jadual dan sukatan yang ditetapkan. Dan, syukurlah segala-galanya semakin bertambah pulih.

Segala penyakit itu ada ubatnya kecuali mati. Penyakit yang Tuhan kurniakan itu sememangnya menghapus dosa yang sarat, mendekatkan diri kepada Pencipta dan meningkatkan kesabaran. Aset penting bagi seorang editor ialah mata, maka hargailah mata kerana dari mata turun ke hati.

No comments: