Pages

Wednesday, November 14, 2012

Salam 1434

Seluruh umat Muhammad menyambut 1 Muharam 1434 hijrah pada tanggal 14 November 2012 masihi. Saya menyambutnya dengan penuh kesyukuran bersama-sama suami dan anak-anak. Berjemaah membaca doa awal dan akhir tahun, sangat mengujakan kerana kami jarang-jarang dapat berkumpul.

Suami mengambil cuti bagi memperuntukkan masanya bersama-sama saya. Sungguh terharu. Kebanyakan waktu lain kami sibuk dengan urusan duniawi masing-masing. Saya hampir-hampir terlupa tentang amalan sunat tersebut. Mujur ketua keluarga yang satu ini mengingatkan.

Saat saya terlupa hal tersebut, saya terasa betapa teruknya saya. Walhal perkara itu berulang-ulang kali saya tatap dalam wall kawan-kawan di FaceBook. Teruknya saya. Bukan lupa tapi tak ingat...

Saya tidak meletakkan harapan setinggi gunung bagi menempuh tahun baharu. Namun saya tetap meletakkan harapan dan target tertentu dalam hidup. Menjadi yang terbaik dalam apa jua yang saya lakukan sama ada sebagai hamba-Nya mahupun sebagai manusia biasa yang sering berkeliaran di muka bumi ini mencari rezeki yang halal. Saya sentiasa memohon agar Tuhan melindungi kami sekeluarga daripada sebarang musibah yang tak mampu kami pikul. Biarlah rahmat dan reda Allah sentiasa dalam lingkungan kami sekeluarga.

Tak perlulah saya catatkan secara terperinci tentang azam diri saya. Cukuplah hanya diri sendiri dan Tuhan yang mengetahuinya, kerana semua perancangan manusia tetap atas kekuasaan dan ketentuan Allah yang menjadi perancang terbaik. Saya bersyukur berada dalam keadaan sekarang, menjadi diri sendiri seperti hari ini.

1 comment:

Azhar Salleh said...

Baguslah..mmg kita kadang2 terlupa, bukan tak ingat.