Pages

Tuesday, January 26, 2016

Cikgu Maths

Bila belajar di sekolah, asyik cakap tak faham...tak faham...tak faham. Bila masuk kelas tuisyen...balik rumah berkobar-kobar siapkan latihan dan kerja sekolah yang terbengkalai. Tiba-tiba jadi faham. 

Bila mula bab baharu yang cikgu ajar di sekolah, mulalah merungut. 
"Amendaaalaahhh yang cikgu bebel ni? Apa sajalaahhhh yang cikgu ajar nih?"

Kawan-kawan lain pun sama. Bengang dengan cikgu Gayah, guru Matematik Tingkatan Tiga. Dia mengajar tidak bersungguh-sungguh untuk memahamkan pelajarnya. Habis silibus...sudah! Dia tak pernah kisah pelajar faham atau tidak.

"Eh, entah-entah dia pun tak faham apa yang dia cakap!" mereka sekelas merungut lagi. Bila pelajar angkat tangan bertanya dan cakap tak faham...dia suruh rujuk semula buku teks sebelum buat latihan yang diberi. Eh...senangnya cakap!

Sebab itulah anak yang seorang ini dihantar kelas tuisyen Cikgu Bart. Cikgu yang lembut hatinya. Cikgu yang berkalimah suci sebelum memulakan kelas bimbingan Matematik. Cikgu yang punya anak sepuluh dan kesemuannya scorer Maths! 

Memang pelik. Belajar dengan Cikgu Gayah gasak tak faham. Belajar dengan Cikgu Bart semuanya faham. Jadi, bukan salah murid yang bengap...salah cikgu yang tak punya kemahiran pedagogi dan ilmu Matematik yang suci! Maaf cakap.

No comments: