Pages

Monday, August 15, 2016

Makan Gaji Makan Hati

Tak ada pekerjaan dalam dunia ni yang tak memenatkan. Kalau tak penat fizikal, mesti penat berfikir. Itulah yang aku alami sekarang ini. Lima belas tahun jadi hamba kepada dunia perbukuan. Jadi kuli kepada dunia penerbitan buku. Lama-lama momentumnya sudah tidak berbisa lagi. Orang kata aku dah pakar, sepakar-pakarnya dalam dunia penerbitan ini. Dah lali dengan sepak terajang penulis. Dah biasa dengan turun naik pasaran buku. Dah boleh buat editing sambil tidur! Tapi, itu semua akhirnya memenatkan kepala otak. Penat yang teramat sangat.

Aku cuba juga memikirkan tentang perubahan angin dalam pekerjaan ini. Tapi tetap tak berganjak. Pusing-pusing hal yang sama. Payah juga kalau banyak sgt fikir tentang kerja makan gaji ni. Fikirkan tentang majikan akhirnya diri sendiri terkorban. Terkorban emosi dan perasaan makan dalam.

Pernah juga terfikir nak keluar dari kepompong ini. Nak lari dari dunia buku. Tak mahu lagi dibayangi kerja-kerja editorial. Tapi, lagi ligat difikir lafi sesak nafas aku.

Pelan-pelan aku cuba merangka masa depan sendiri. Aku nak ubah peribadi ini ke arah yang lebih mencabar. Minta pandangan orang tua, sahabat handai dan orang-orang sekeliling yang sudah berjaya. Bukan apa, masa untuk keluarga dan diri sendiri disedari semakin jauh. Apatah lagi masa dengan maha Pencipta! Allahuakhbar!!!!

No comments: