Pages

Friday, August 19, 2016

Tuah

Tuah,
Demi kasih seorang saudara aku dituduh penderhaka.
Demi sayang seorang sahabat aku dianggap penjahat.

Tuah,
Kau mungkin benar dalam melayar onar.
Kau disanjung sultan yang menjunjung.

Tuah,
Sungguh kau bertuah.
Memiliki bukan sekadar nama, pangkat dan Taming Sari.
Tetapi kedudukanmu di mata sultan waimah baginda menitahkan kau dibunuh.
Kau rela dirimu dihukum atas dasar kesetiaan terhadap baginda. Tetapi kau rela pula menghukum kasih sayang kita yang lahir sejak telapak kaki masih sebesar ibu jari.

Tuah,
Aku menderhaka kerana menegakkan keadilan, memperkukuh persahabatan.
Kau pada zamanmu dianggap pahlawan. Aku pada zamanmu seorang penderhaka sultan.

Tuah,
Waris yang kita tinggalkan...rupa-rupanya lebih ramai yang rela menderhaka menegak kedaulatan daripada menabur budi setia menebak kecurangan! Kau pilihlah...legasi mana satu untuk telus dalam perjuangan!

Tuah,
Aku Jebat penderhaka mulia! Mengagungkan kesetiaan melawan kemungkaran!

1 comment:

Rafi said...

Jgn kata tuah pendekar laot pun tak reti nak bayo hutang..hahahaha