Pages

Saturday, August 13, 2016

Mak Bukan Orang Gaji

Sudah banyak kali ayat keramat "Sabtu pun mak bapak kau hantar kau kat rmh atuk!"

Nampak? Apa sebenarnya yg orang tua kita rasa? Anak-anak sengaja bikin panas hati mak ayah. Mak ayah tak akan nak cakap ayat tu depan anak-anak? Bangsat-bangsat pun dia akan cakap dpn cucu dia dan telinga org lain mestilah ada yang peka.

Dunia akhir zaman...ramai anak yg buat mak bapak macam orang gaji. Memang aku sedih. Bukan tak mampu nak hantar ke pusat jagaan, rumah pengasuh atau jaga sendiri...tapi mak ayah dia jugak yang dipaksa jaga anak dia. Bukan seorang bukan dua orang. Bukan budak besar...malahan baby lagi. Ingat tak renyah ke nak jaga baby? Mak tu ada kerja lain. Mak tu ada masa nak rehat. Mak tu dah tiba masa nak tumpu ibadah. Tapi semua tu tak terlaksana sebab nak jaga cucu. Dia terpaksa redha dgn keadaan. Paksa rela itu sudah sebati dlm dirinya. Lebih sedih lagi bila anak itu setiap hujung bulan akan cakap "Nak mak...ni duit jaga budak-budak!"

Nampak? Sebijik kau buat mak kau macam bibik Indon.
Sedih aku. Duit tu mak kau leburkan utk makan minum anak-anak kau juga sudahnya. Duit itu jugalah yang mak kau guna beli brg dapur nak sumbat mulut anak-anak kau juga akhirnya. Kau bangga ke? Lagi besar pangkat lagi besar gaji lagi besarrrrr kebodohan kau!

Aku harap anak-anak aku semua tak buat aku macam tu. Aminnnn...

No comments: