Pages

Tuesday, June 19, 2018

Berubahlah dik...

Aku dah penat memandang kekerasan jiwa kau, dik. Aku tahu kau OKU. Aku tahu kau kurang upaya! Aku tahu kau cacat! Tapi...kau cuma tak boleh berjalan! Itu sahaja. Kau bukan lemah, tapi kau yg melemahkan diri kau sendiri. Kau sempurna pada pandangan mata aku, tapi kau mencacatkan diri kau sendiri apabila kau enggan berusaha memajukan diri. Sedih aku, dik!

Banyak OKU yg berjaya di luar sana, yg lebih daif dan teruk kecacatannya berbanding engkau. Yg tak ada tangan pun ada yg mampu pandu kereta sendiri. Yg tak ada kaki pun masih mampu bekerja. Yang gila jeee yg terlantar di Tampoi! Kau nak ikut yang mana satu? Aku tak nak kau jadi gila sebab duduk kat rumah tanpa sebarang kerja, terkangkang hadap TV setiap hari. Badan kau makin berat dik! Duduk rumah kalau kau rajin kemas rumah, aku dah cukup syukur, dik. Masalah makin besar bila kau tak mahu nak bergerak! Kau menyusahkan mak! Kau buat ayah susah hati!

Pernah tak kau terfikir, siapa yg nak urus makan pakai kau kalau mak ayah dah tak ada? Kau nak harapkan siapa? Abang dan kakak-kakak kau dah habis ikhtiar nak majukan kau. Tapi kau degil! Ikut hati dan kepala kau sendiri. Tak akan berubah nasib kau dik, kalau kau sendiri tak ubah diri kau! Jgn jadi bodoh! Bangunlaaahhhh!!!! Sedarlah!!!!

Aku nak kau sedar diri sementara kau belum gila! Maaf cakap kalau apa yg aku cakap ni kasar dan tak sopan! Ya, sebelum kau gila, sebelum kau hilang ingatan...kau perlu bangkit! Belum terlambat utk kau urus diri sendiri. Belajarlah berdikari. Setiap kali aku kenangkan nasib kau dan diri kau...hati aku menangis, dik! Sehingga akhirnya aku hilang kasihan dan simpati atas diri kau sebab kedegilan kau!

Bangkitlah dik!!! Sedarlah dik!!!

No comments: