Pages

Sunday, June 24, 2018

Posting Status di FB

Aku akui semakin hari semakin tawar hati untuk menulis di Facebook (FB). Macam sesuatu yang 'rendah' martabatnya apabila bersuara tentang isu semasa di FB. Seolah-olah isu yang 'mahal' dan 'eksklusif' itu menjadi bodoh dan tidak bermaruah apabila dipost di laman FB. Sebab apa? Sebab yang menghantar komen pun yang entah apa-apa sifatnya. Laman sosial itu sesuai untuk kisah-kisah eceran dan picisan. Yang tidak memaksa manusia berfikir di luar kota pemikiran dan tidak memaksa manusia-manusia di FB mengerah tenaga otak kanan dan kiri untuk memanfaatkan komen yang bernas. Contohnya posting "Off to Klang. Jalan jem gila babi, macam anak babi keluar kandang ramai-ramai masuk highway!" Ini contoh posting rakan FB yang nak balik beraya di kampung. Seorang guru yang berstatus guru pakar! Kau fikir kau nak komen apa? Kau nak LIKE? Apa yang menyebabkan kau akan LIKE posting begini? Sebab dia kawan kau? Sebab dia seorang guru? Hai, entahlah. Kadang-kadang aku tercari-cari juga isu yang boleh dimanfaatkan. Kalau pun tidak berat, tetapi membuka mata dan minda untuk difikirkan. Gunakan bahasa yang santai, tetapi 'smash' tepat kena pada sasaran, itu lebih mengghairahkan aku untuk membacanya.

Apabila tiba musim perayaan seperti sambutan Syawal, semua nak posting gambar raya. Raya sedondon, raya di kampung, raya masak dan makan, raya dan duit raya, keletah anak-anak..bla...bla..bla... (hampir semua manusia di FB muat naik cerita dan gambar yang sama tema dan konsepnya). Aku cuma LIKE sesuatu yang menakjubkan, contohnya "Berhari Raya di Jerman kerana Tugas Untuk Negara!" atau "Kami Rejimen Askar Melayu Diraja Beraya dalam Hutan" (siap gambar sedih nangis berjemaah sebab tak dapat balik beraya). WIN!

Kadang-kadang menyampah juga bila isu kesesakan lebuh raya dijadikan isu pada musim perayaan. Posting yang ala-ala sengal, "Apa PLUS buat nak atasi kesesakan pada musim raya?" Eh, dia sengaja bangkitkan isu nasional untuk menarik perhatian manusia-manusia di FB untuk hentam PLUS. Eh, kau dah tahu memang lebuh raya tu saiznya begitu, kau nak suruh PLUS lebarkan lagi saiz jalan untuk atasi kesesakan? Kau dah tahu semua orang balik kampung ikut lebuh raya, lagi kau nak memekak nak salahkan PLUS tak upgrade RnR? Kau tu yang sepatutnya ubah perancangan balik kampung kalau tak nak hadap sesak di PLUS! Kau boleh balik naik keretapi kan? Naik kapal terbang kan? Rancang perjalanan lebih awal atau pulang semula lebih lewat! Kerja nak salahkan orang tak sudah-sudah. Kau seronoklah bila yang komen tu memihak pada kau! Hawaaauuu!!! :-P

Begitulah dunia FB. Penuh dengan sampah-sarap. Pernah juga aku deactived akaun FB aku supaya aku lebih tenang dan aman. Aku beralih arah ke laman sosial lain seperti Instgram dan Twitter. Ya, di situ lebih aman dan damai, kerana aku memilih follower dalam kalangan teman rapat, sopan dan sekepala. Untuk kembali aktif di FB, aku akan fikir 100 kali. Biarlah aku menjadi pemerhati. Memerhati dari jauh dengan komen 'geleng' atau 'angguk' (memang tak ada emoji geleng dan angguk), jadi tak ada sesiapa pun yang nampak, aku geleng atau angguk. Begitulah aku...sekarang! Peace No War!

1 comment:

Rafi said...

Hahah..tipikal malaysian lah.u know that.deactive fb balik ke?