Pages

Thursday, November 20, 2008

Lagi-lagi PPSMI



Tak selesai juga isu PPSMI sekalipun keputusan UPSR 2008 telah diumumkan beberapa hari yang lepas. Menteri yang bertanggungjawab, masih juga dengan keputusan yang lama. Bak kata Dato' A. Aziz Deraman dalam Bicara Jerayawara pada 30 November yang lepas, ahli politik perlu membuat sesuatu keputusan bersama-sama pakar jika keputusan yang hendak dibuat itu berkaitan dengan kepentingan bangsa. Ahli politik hanya tahu sesuatu perkara itu secara 'sedikit-sedikit' (bukan pakar bidang).

Isu PPSMI bukan baharu dalam sejarah negara. Telah banyak kali diperdebat. Namun, keputusannya tetap sama! Aku bosan! Timbalan Presiden PENA- Dato' Baha Zain melihat PPSMI akan menjejaskan masa depan bahasa Melayu kerana hal ini mengakibatkan 47 subjek Sains dan Matematik diajar dalam bahasa Inggeris. Bantahan daripada PENA telah dikemukan kepada kerajaan, namun sehingga kini pihak kerajaan tiada sebarang maklum balas!

Datuk Dr. Hassan Ahmad pula menyatakan bahawa, pelaksanaan PPSMI sama sekali salah dan 'berdosa'. Tiada negara dalam dunia ini yang membuat keputusan sebodoh Malaysia! Jelas! Semua negara di dunia mengamalkan bahasa ibunda masing-masing dalam sistem pendidikan mereka. Pembuat dasar di Malaysia ni...mungkin tidur...! Tak buat kajian! Tahu cakap tak tahu bertindak! (Ni pandangan aku, bukan Dr. Hassan). Dr. Hassan Ahmad yang aku kenali memang seorang tokoh bahasa yang disegani. Semangat juangnya dalam mendaulatkan bahasa Melayu terlalu tinggi. Beliau pernah mengingatkan kerajaan supaya jangan cuba membohongi rakyat dan bangsa Melayu dengan menyorokkan stastistik keputusan pelajar luar bandar dalam UPSR! Pesannya lagi - Orang Melayu perlu mengemukakan pendirian mereka berhubung PPSMI dalam Perhimpunan Agung UMNO Mac 2009. Mereka mesti membantah PPSMI sebelum berlaku malapetaka kepada bangsa Melayu. Soalnya...masih relevankah UMNO bagi bangsa Melayu pada zaman sekarang? Apa yang UMNO perjuangkan? UMNO (PEMUDA, WANITA, PUTERI dan PUTERA) masing-masing sibuk dengan peralihan kuasa! Semuanya gila kuasa! Bila dah diberi kuasa, tak pandai pula nak menguasai! Lagi nak menjahanamkan ada laaa...Mana ahli UMNO yang lantang bersuara menegakkan kedaulatan bahasa Melayu??? Siapa? Cuba namakan!

Kerajaan harus 'insaf' dan 'kembali ke pangkal jalan'. Bertaubatlah sebelum terlambat...sementara pintu taubat masih terbuka! Aku pernah bertemu Hassan Ahmad di pejabatnya di Yayasan Karyawan di Damansara. Ketika itu aku hanya budak mentah yang teruja mendengar ceritanya tentang nasib bangsa dan bahasa Melayu di tanah air sendiri. Beliau bukan tidak menyokong penggunaan bahasa Inggeris, malah menyahut baik langkah kerajaan untuk menjadikan BI sebagai bahasa kedua. Tetapi dengan tidak meminggirkan BM. Aku lihat, orang Melayu sendiri memperlekeh bahasa ibunda mereka. Kerajaan negeri Pulau Pinang semakin berani menidakkan kewujudan BM di Pulau Pinang. Pasang papan tanda dalam tulisan Cina dan Tamil selain Jawi! Baru-baru ini pula, Timbalan Menteri Pelajaran (Wee Ka Siong) memutuskan soalan peperiksaan Kertas Lukisan peringkat SPM diterjemah dalam bahasa Mandarin dan Tamil! Kenapa Wee Ka Siong seberani ini??? Membelakangkan Parlimen dalam membuat keputusan! Mustahil pelajar Cina dan India tak faham BM setelah Malaysia berusia separuh abad! Si Wee ni, sengaja mencetuskan huru-hara! Pemimpin Melayu buat apa? Diam, tengok dan tidur!

Aku tidak hairan kenapa ramai kenalan dan kawan-kawan aku yang beriya-iya hendak berhijrah ke negara lain. Mereka dah bosan dengan senario politik sebegini. Selain hijrah mereka itu satu pembaharuan, ada kalanya penghijrahan itu sesuatu yang melegakan.

No comments: