Pages

Thursday, February 11, 2010

Kehilangan Kelahiran

Maria mendakap Azlin seerat-eratnya. Air mata tertumpah jua setelah sekian lama ditahan.Esakkan Azlin terus berlarutan. Tanpa suara tanpa bicara Azlin terus terusan mengongoi bagai anak kecil. Maria mencium kedua-dua belah pipi Azlin. Air mata yang semakin deras disekang perlahan-lahan. Wad bersalin kelas pertama hanya menempatkan dua katil dalam satu bilik. Pun begitu tiada penghuni di katil sebelah.

Ishak meluru ke Maria. Matanya juga merah berbekas dek sisa air mata. Mereka bersalaman. Erat. "Sabar, Ishak," Maria cuba memujuk kedua-dua suami isteri itu.

"Maria, aku tak sangka sejarah berulang kembali," Ishak membuka bicara. Kenangan dengan arwah anak sulungnya kembali bermain di minda. Nur Aiman Ishak pergi setelah 12 hari nazak bertarung nyawa. Gagal diselamatkan kerana komplikasi organ akibat tidak cukup bulan. Sepuluh tahun kemudian Azlin dikhabarkan mengandung lagi. Ishak mengkhabarkan berita gembira itu kepada Maria semasa meraikan aidilfitri yang lalu. Lebih menggembirakannya apabila kandungan Azlin diberitakan mempunyai dua uri. Ini bermakna Ishak akan menimang cahaya mata kembar. Seluruh keluarga mendoakan mereka dan berkongsi kegembiraan tersebut.

"Maria, anak aku tinggalkan aku, Mariaaaa!!!" Azlin meluahkan perasaannya. Jari-jemari Maria digenggam erat. Dua saudara sepupu yang memang rapat sejak kecil kembali berpelukan. "Dia belum jamah susu badan aku, Mariaaaa!!!" tangisan Azlin mencurah-curah. Air mata Maria mengalir perlahan. Dia berkongsi kesedihan. Kehilangan kelahiran dalam tempoh yang singkat amat memilukan.

"Banyakkan bersabar, Lin. Ini semua dugaan. Tabahkan hati. Kau bukan tak ada anak. Anak-anak kau semuanya menanti kau di syurga. Mereka menunggu kau di 'sana'," Maria cuba memujuk. Tangisan Azlin sedikit reda.

"Maria, aku beredar dulu. Ada panggilan daripada Rumah Mayat. Nak selesaikan jenazah, kemudian kami akan terus pulang ke Kota," ujar Ishak tergesa-gesa. Maria angguk. "Tolong temankan Lin, sehingga aku datang semula," Ishak meninggalkan mereka untuk menguruskan jenazah kedua-dua anaknya. Maria masih setia di sisi Azlin. Segelas air suam dihulurkan kepada Azlin bagi mententeramkan emosi Azlin yang sedang kacau. Azlin meluahkan segala kedukaannya. Sedih, pilu, hiba sebati dalam sukmanya. Penantian 15 tahun berakhir dengan kematian. Sangat menyayat hati. Apatah lagi apabila Azlin mengenangkan usianya yang semakin meningkat dan kemungkinan untuk mendapat cahaya mata lagi bukanlah sesuatu yang mudah. Lebih menyedihkan, Azlin hanya sempat bersama-sama kembarnya itu dalam tempoh kurang 48 jam. Saat mula melahirkan, doktor menasihatinya agar tidak banyak bergerak kerana kelahiran ceaserean tidak seperti kelahiran normal. Azlin hanya dapat menatap wajah anak-anaknya sebaik 24 jam kelahiran mereka.

Masalah organ dalaman yang tidak kuat dikatakan punca kematian dua-duanya, walaupun salah seorang daripadanya didapati stabil. Namun, kuasa Allah tiada siapa pun yang boleh menghalang. Allah tidak akan menguji hamba-Nya jika hamba-Nya itu tidak mampu menanggung ujian itu. Ishak dan Azlin harus kuat dan tabah. Reda dengan ketentuan-Nya.

Maria memahami perasaan Azlin. Dia juga ibu yang pernah melalui saat-saat kelahiran. Dan dia juga melalui kegembiraan mendapat zuriat. Gusarnya hati jika anak-anak demam. Bimbangnya jiwa raga jika anak-anak sakit. Inikan pula menghadap kehilangan anak buat selama-lamanya. Al-fatihah buat Nur Imran Ishak dan Nur Irman Ishak.

2 comments:

Rusdi Abd Rahman said...

Azura,
Saya mendapat khabar melalui SMS kiriman En. Ishak pukul 3.58 pagi (10 Februari).
Semoga En. Ishak dan isterinya tabah kita sama-sama doakan.

Citra Wangsa said...

Inilah dugaan mereka. Sejak mula berkahwin telah diduga dengan 1001 perkara mistik dan misteri...