Pages

Tuesday, May 14, 2013

Bicara Duit

Sedikit ruang telah Allah tetapkan untuk aku dan seorang teman merancang hal-hal kewangan yang bersifat peribadi. Dalam tempoh lebih kurang sejam setengah kami berbincang meningkatkan tahap ekonomi masing-masing. Dalam sedikit masa itulah pelbagai idea timbul yang sebenarnya sudah lama wujud di depan mata. 

Kami merancang tentang pelaburan saham dan hartanah. Aset ada depan mata tapi gagal dimanfaatkan dan dikembangkan menjadi pemangkin ekonomi keluarga dan diri. Dalam kiraan peribadi disasarkan pada usia 48 tahun akan selesai semua hutang piutang (tidak termasuk pinjaman perumahan). Tanah yang ada akan dikaji kesesuaian faedahnya. Modal peribadi akan digunakan untuk membangunkan tanah berstatus tanah pertanian itu. Kata orang berbudi pada tanah besar manfaatnya. Pelaburan saham amanah yang dijamin oleh kerajaan perlu dimulakan secepat mungkin. Dalam kiraan peribadi pelaburan saham wajib dimulakan dengan sasaran 'jutawan' sebelum umur persaraan. 

Aku tak tahulah kenapa kesedaran tentang pelaburan ini lambat datang dalam kehidupan aku. Tapi syukur jugalah sebab belum terlambat memulakannya. Mudah-mudahan langkah awal ini satu tindakan bijak. 


No comments: