Pages

Sunday, May 12, 2013

Hari Baru Semangat Baru

Hampir 10 hari lamanya tidak menjengah pejabat dan melupakan urusan pejabat buat seketika semenjak pemergian ayahanda. Esok aku akan mulakan hari baharu dengan semangat yang baharu. Kenyataan kehilangan ayahanda perlahan-lahan kuterima dengan kewarasan dan kepasrahan. Tidak mungkin selamanya aku harus berendam air mata dengan kehilangannya. Pelukan hangat, sentuhan mesra dan ciuman kasih ayah tidak mungkin berulang. Tetapi cinta kami anak-beranak akan mekar selamanya selagi ada hayatku.

Esok pagi aku perlu satu kebangkitan semangat yang sebelum ini hampir pudar. Kuhargai kasih sayang keluarga dan motivasi kawan-kawan yang memerlukan perhatian aku. Aku perlu meneruskan kehidupan seperti mana biasa. Rutin berulang-alik ke hospital kerana menjaga ayahanda akan kuganti dengan rutin menziarahi pusara ayahanda. Sekurang-kurangnya untuk melepaskan rindu kepadanya. 

Dalam kesedihan yang mencengkam aku dikhabarkan telah lulus peperiksaan jabatan yang baru-baru ini kududuki. Syukur kepada Allah kerana tidak perlu mengulanginya seperti beberapa rakan sekerja yang lain. Selepas ini pastinya perancangan kerjaya akan lebih tersusun. Allah maha berkuasa, pengasih dan penyayang. Mungin berkat menjaga ayahanda sepanjang beliau terlantar sakit membuatkan keputusan peperiksaan menyebelahi aku. 

2 comments: