Pages

Tuesday, September 16, 2014

Cinta Seorang Sea Write Award

Baru-baru ini aku bertemu seorang sasterawan pemenang Sea Write Award. Beliau terkenal dgn karya-karyanya yang bermutu tinggi. Belum pernah ada pengkaji yang menyangkal karyanya tidak bagus.

Dalam pertemuan itu kami bercakap tentang karya tempatan, terutamanya karya penulis baharu. Aku sgt jengkel dgn pendapatnya tentang karya berunsur cinta yg baginya agak murahan!

Maaf cakap tuan, tuan memandang nilai cinta itu sebagai satu pandangan saja. Saya memandang cinta itu penuh dengan nilai kasih sayang anugerah Allah yg tak ternilai! Cinta bkn antara seorang lelaki dgn seorang wanita. Cinta bukan utk pasangan yg sedang berkasih sayang. Cinta itu tafsirannya luas dan universal. Tuan sasterawan yg budiman, saya pencinta karya berunsur cinta. Saya suka kisah Laila Majnun, Romeo and Juliet, Antara Dua Darjat, Kuch Kuch Hota Hey, Sanggam, Preety Woman, Titanic, Ayat- ayat Cinta, Tenggelamnya Kapal Van de Vick dan kisah cinta klasik. Cinta sesama makhluk, cinta terhadap alam sekitar, cinta manusia dgn Penciptanya dan sebagainya.

Tuan yg budiman, sebagai sasterawan tuan gagal memandang cinta itu dgn pandangan spt lampu suluh yang disuluh pada satu arah tetapi terangnya boleh nampak sehingga ke pelosok dunia! Maafkan saya tuan! Sehingga bertemu lagi!

Aku luahkan perasaan tak puas hati ini di sini kerana ini pandangan peribadi aku. Memang tak terluah apa yg aku nak cakap ini di hadapannya. Bkn kerana aku takut bersuara cuma aku menghormatinya sebagai orang yg lebih banyak pengalaman dan pengkarya tegar yg sentiasa berfikir yg terbaik utk pembaca alirannya. Waallahualam.

No comments: