Pages

Monday, September 15, 2014

Drebar Bas Nak Jadi Tuhan

Etgar Keret merupakan penulis Tel Aviv yang mempunyai ideologi aliran kiri. Kumpulan cerpennya yg berjudul Drebar Bas Nak Jadi Tuhan aku beli semasa Festival Writers and Readers. Buku asal dalam bahasa Israel adalah mustahil utk aku fahami. Buku tsb merupakan best seller di seantero bumi dgn terjemahan lebih 30 bahasa!

Cerpen ini mengisahkan ttg seorang pemandu bas yg sgt menepati masa. Dia tidak akan menundakan perjalanannya walaupun seminit! Byk kali berlaku penumpang terkejar-kejar basnya krn lewat seminit. Namun pemandu bas tsb tetap tidak akan membuka pintu utk penumpang yg lambat. Alasannya mudah; jika dia memberi peluang kpd penumpang yg lambat itu dia akan mengecewakan dan membazir masa penumpang yg menepati masa yg telah terlebih dahulu berada dlm bas yg jumlahnya bkb seorang dua malahan hampir 30 orang.

Suatu hari dia terfikir utk menjadi Tuhan. Dan impian itu dia semat dalam hati utk menjadi Tuhan yang maha penyayang. Jika dia menjadi Tuhan yg maha penyayang sudah tentu dia terpaksa mengorbankan prinsip menepati masanya sbg pemandu bas yg terkenal dgn sikap tidak membuka pintu bas walaupun penumpangnya lewat seminit. Dan akhirnya dia mengalah dgn prinsipnya setelah dia berfikiran spt Tuhan yg maha penyayang.

2 comments:

Rafi said...

Aik?tu je?sambung deghass!!..kihkih

Citra Wangsa said...

Hahahhaha...sambung cerita lain plakkk...tungguuuu 😊😊😊