Pages

Monday, September 1, 2014

Ketawa

Kata orang ketawa itu penawar segala kedukaan, sekalipun ketawa itu dibuat-buat. jangankan ketawa, senyuman pun bisa meleraikan kekusutan. 

Semasa menjalani ujian Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD) sebaik tamat universiti dulu, aku diarah membuat 'public speaking' dengan judul 'Ketawa'. Ingat senang??? Nak menulis boleh tahan lagilah. nak 'korek' idea tentang ketawa bukan boleh tulis sebarangan. Maklumlah masa tu kononya dah level PTD. Memang ketawa, gelak, dan yang seangkatan dengannya merupakan petua awet muda, penawar gelisah dan sakit jiwa. Tapi kalau terlebih ketawa, nanti orang kata gila pula.

Pagi tadi semasa sarapan bersama-sama rakan-rakan sekerja, kami ketawakan orang lain. Ini bukan berniat jahat, sekadar menyindir tindaknnya yang bodoh memperbodohkan orang lain. Memang jadi bahan ketawalah jawabnya. Memang seronok ketawakan orang...katawakan kebodohan orang lain. Moga jadi iktibar pada diri sendiri supaya tidak melakukan perkara yg bodoh yang boleh buat orang ketawakan kita. 

Hikmah
Percaya atau tidak, apabila kita ketawa sekurang-kurangnya ia boleh menghilangkan tekanan (stres). Ketawa juga berperanan sebagai senaman muka! Tuuu diaaa...manalah tak awet muda bagi mereka yang suka ketawa ni...Selain menguatkan otot-otot wajah ia juga mampu membangkitkan aura positif. Sebab itulah apabila saya dimarahi bos di pejabat, saya lebih suka senyum dan ketawa. Lepas tu...baru 'smash' habis-habisan! Hambeekkk kaawww!!! Ketawakan dia dulu yang berapi-api marah kita, lepas tu keluarkan apa yang terbuku dalam hati! Itu lebih 'sopan' berbanding kita melawan cakap dia. Tapi ketawa ada hadnya. Ketawa yang berlebih-lebihkan boleh mematikan jiwa dan hati. Jadi, jangan ketawa tak bertempat!

2 comments:

Rafi said...

Hahahahahahaha (gelak nak kojol)

Citra Wangsa said...

Sehari tak buat orang gelak tak leh eeaaa???