Pages

Thursday, September 25, 2014

Memaafkan mudah...melupakan tidak

Tak pernah seumur hidup, aku menyimpan dendam atau marah terhadap sesiapa. Kalau marahkan seseorang paling lama pun aku marah 24 jam pertama. 24 jam kedua dan seterusnya aku redha...memaafkannya lebih baik biar pun tiada permohonan maaf dibuat.
Tiada pernah berdendam dgn sesiapa sbb aku tak suka bermusuh. Tak pernah membenci makhluk Tuhan biarpun mereka membuat aku meluat dan berkecil hati. Ada masa-masa tertentu aku simpan hati yang tersinggung. Makan dalam...lebih baik drpd makan luar. Kalau aku berkecil hati...aku lebih suka diam. Perlukah aku cakap supaya perkara yg sama tak berulang lagi? Tak perlu! Sebab masing-masing boleh fikir secara rasional. Kalau selama ini seorang kawan itu boleh berkongsi suka duka dan hilai tawa dgn kita dan pernah menjadi orang kepercayaan kita...haruskah nilai persahabatan itu terlerai hanya kerana hati yang tersinggung? Inilah yg dinamakan soal hati. Ia terzahir dgn sendirinya.

Aku...dah lama memaafkan. Tetapi...bukan mudah untuk melupakan. Apatah lagi apabila ia membabitkan air muka - maruah dan harga diri.

No comments: