Pages

Monday, September 22, 2008

Buku: Medium Informasi dan Kepengarangan yang Jitu

Penerbitan buku merupakan suatu industri yang menggabungkan elemen seni dan sains. Penulis buku 'The Art and Science in Publishing', Herbert S. Bailey menegaskan bahawa kedua-dua elemen tersebut perlu seimbang. Seni berkait rapat dengan editor, pereka bentuk, penerbit dan penjual buku. Sains pula berhubung rapat dengan persoalan teknikal dalam setiap tugas itu.

Di Malaysia, kerja mengarang belum menjadi profesion, sehinggakan profesionalisme dalam kepengarangan sentiasa berada pada tahap yang rendah. Namun, kita bernasib baik kerana masih berupaya menjadi pengguna terhadap penerbitan negara-negara maju. Pada masa yang sama, banyak usaha dilakukan untuk membantu perusahaan penerbitan supaya bergerak seiring dengan industri lain. Organisasi penerbitan buku seperti DBP sentiasa memberi peluang kepada individu yang berbakat dan berminat dalam bidang penulisan untuk menonjolkan bakat masing-masing, tidak kira dalam apa jua genre karya.

Seorang sarjana barat, Marshall McLuhan pernah meramalkan bahawa buku akan mati pada suatu hari kelak, lantar munculnya medium informasi lain sebagai medium penghantaran maklumat seperti internet. Ramalan McLuhan itu, sehingga kini masih belum menampakkan sebarang tanda akan kebenarannya. Buku masih bernyawa sehingga kini, malahan menjadi semakin penting. Sedangkan McLuhan sendiri sudah lama mati!

No comments: