Pages

Monday, October 13, 2008

Ada Apa Dengan Shah Rukh Khan?

Jumaat lepas aku terpaku tatkala membaca akhbar perdana yang menyiarkan berita tentang aktor Boolywood si Shah Rukh Khan (SRK) yang bakal dianugerahi Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) iaitu anugerah ke-4 tertinggi kerajaan negeri, sempena sambutan hari lahir Yang di-Pertua Negeri Melaka, Tun Mohd. Khalil Yaakob yang ke-70.

Sepanjang-panjang nafas aku tarik...mengeluh! Terus berfikir...apakah kehebatan SRK? Apakah jasanya kepada bangsa kita, apakah sumbangan besarnya kepada negara kita? Adakah kerana penglibatan dan kepopularannya dalam filem-filem hindustan yang stereotaip...maka SRK layak menerima anugerah seumpama ini?

Dalam diam, aku bertambah pelik, kerana tiada bantahan daripada mana-mana pengiat seni dalam hal ini (sehingga artikel ini ditulis). FINAS sendiri berdiam diri seolah-olah bersetuju dengan keputusan kerajaan negeri. Secara peribadi, aku sama sekali membantah pencalonan SRK. Pencalonannya sahaja aku tak setuju, inikan pula keputusannya. Perbelanjaan untuk menerbangkan SRK ke Melaka semata-mata untuk menyematkan pingat tersebut sahaja, sudah memakan belanja yang besar. Rakyat Melaka main angguk kepala sahaja kah? Orang Melaka setuju kah? SRK bukan tokoh seni yang harus dibangga-banggakan, walaupun dia pernah manjalani pengambaran filem di sini. Ramai lagi penggiat dan tokoh seni di Malaysia yang jauh lebih layak untuk diiktiraf penglibatan mereka.

Ada ramai pelakon, penyanyi, pelukis, pengarah filem dan komposer muzik di Malaysia yang layak menerima anugerah seumpama ini. Mungkin peribasa ini sesuai digunakan dalam konteks ini - kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan.

Kepada 'umat' tertentu yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dalam pemilihan ini, fikirlah di luar kotak pemikiran yang sebenar. Wajarkah keputusan ini dibuat? India sendiri tidak/belum memberi sebarang penghargaan dan anugerah tertinggi kerajaannya kepada SRK...kenapa kita yang berada di ceruk rantau, bersungguh-sungguh berbaik budi dengan SRK?

Banyak media hiburan yang menyiarkan tentang peribadi SRK yang dianggap sombong dengan wartawan hiburan. Tak mahu diganggu semasa pengambaran, tak mahu ditemu ramah sepanjang berada di Malaysia...Nak kah dia datang ke Melaka, semata-mata kerana sekeping pingat...tanpa sebarang bayaran!? Apa ada dengan SRK??? (menyanyi pun miming!).

No comments: