Pages

Wednesday, October 22, 2008

Menghitung Hari

Hari yang dinanti semakin dekat. Hanya tinggal beberapa minggu sahaja lagi kami sekeluarga akan menyambut insan baru dalam keluarga kami.

Aku dijangka bersalin pada akhir November ini. Teman-teman yang sama-sama mengandung pada tahun ini dah pun selamat bersalin. Kebanyakannya bersalin awal dari jangkaan asal. Terdahulu, Faizah yang melahirkan anak ke-2, bersalin awal sebulan. Rohaida temanku di KL juga bersalin awal (tahniah atas kelahiran si kembar). Rosmaini juga dikhabarkan bersalin seminggu lebih awal. Yang terbaru, Kak Nisah Haron, menghantar sms kepadaku menyatakan bahawa dia telah selamat melahirkan anak lelaki. Tahniah untuk semua. Kini, tiba giliran aku menghitung detik-detik mendebarkan. Maklumlah, kelahiran kali ini merupakan yang ke-3 buatku, tetapi disebabkan jarak anak ke-2 dengan ke-3 lebih kurang 6 tahun, terasa seolah-olah aku mengandung anak sulung.

Pada zaman ekonomi tak menentu ni, semuanya kena 'cut cost'. Barang-barang baby, semuanya dikitar semula. Mana-mana yang masih elok, aku guna semula, termasuk pakaian yang masih boleh dipakai. Untuk kelahiran kali ini, aku dan suami tidak merancang untuk mendapatkan perkhidmatan di Hospital Pakar Puteri seperti kelahiran yang lepas-lepas. Semuanya kerana 'under bajet'. Aku merancang untuk bersalin di HSI. Yang aku lebihkan sedikit, ialah maintainent aku sendiri...hehehehe...Maklumlah, semakin umur meningkat semakin banyak pelaburan kesihatan yang diperlukan. Aku tak teragak-agak untuk membeli supliment kesihatan yang terbaik untuk diri sendiri. Wanita berkerjaya dan pada masa yang sama perlu menguruskan anak, suami dan rumahtangga, memerlukan perhatian lebih dalam aspek kesihatan.

Dan untuk kelahiran kali ini, aku berazam menyusukan bayi selama yang boleh. Kalau sebelum ini aku terlalu sibuk dengan kerja dan terpaksa berulang-alik dari KL ke JB hampir saban minggu, sehingga penyusuan susu ibu kepada anak-anak sedikit terabai, kali ini aku akan pastikan si kecil mendapat khasiat terbaik susu ibu selama yang boleh. Tak sabar rasanya hendak melalui detik-detik bersalin lagi.

No comments: