Pages

Wednesday, January 27, 2010

Kasihnya Ayah Membawa ke Syurga

Maria tergamam. Kerut wajah kuning langsatnya bertukar pucat. Cuak. Gusar. Mesej pesanan ringkas daripada sepupunya di Kota Tinggi benar-benar menekan jiwanya.

'Ayah tenat. Doktor cadang buat dialisis.'

Maria memandang Menara Kuala Lumpur. Malam pekat kota raya itu sedikit sebanyak mengingatkan dia kepada Haji Khairi, ayahandanya yang tercinta. Hatinya melonjak-lonjak ingin pulang segera ke Johor Bahru. Keadaan Haji Khairi tidak dapat diduga. Perbualan dengan Haida sepupunya, pada lewat petang tadi menjadikannya semakin tidak keruan. Maria cuba bertenang sekalipun fikirannya tetap teringat akan Haji Khairi. Gusar lagi. Namun, urusan rasmi di Kuala Lumpur wajib dibereskan. Tanggungjawab. Kerjanya itu juga sebahagian daripada ibadahnya.

Malam itu tahajudnya sedikit terganggu. Rembesan air mata tidak terbendung. Suara Haji Khairi terngiang-ngiang di telinganya. 'Ayah masih kuat. Ayah akan sihat. Jangan risau.' Maria memanjatkan doanya yang berpanjangan. Mohon ayahandanya dilindungi Allah, jauh daripada kesakitan.

1 comment:

Aida Salleh said...

Pujuklah ayah kau baik2 supaya dapat lakukan rawatan yang diperlukan. Org tua mmg keras hati. Tapi dengan pujukan anak mana tau hati dia akan cair. Semua untuk kebaikan dia juga.Aku doakan semoga ayah kau segera sembuh.