Pages

Tuesday, January 5, 2010

Santai Hujung Minggu

Ucapan salam daripada seseorang di luar rumah mematikan gelak tawa Maria dan adik-beradik yang lain. Kediaman Haji Khair senyap seketika. Masing-masing menjengok ke luar meninjau tetamu yang datang.

"Tuan ada kah?" tanya lelaki tersebut sambil kepalanya menjengah-jengah ke dalam. Maria memanggil ibu tirinya, Hajah Salamah yang sedang sibuk di dapur menyiapkan minum petang. Haji Khair pula di tingkat atas menunaikan solat asar.

"Makcik! Ada Bangla nak jumpa ayah,"

"Emm...mesti si Ali tu," Hajah Salamah meninggalkan dapur lalu meluru ke depan. Haji Khair menapak satu persatu dari tangga tingkat atas. Rumah teres lot tepi hanya didiami pasangan suami isteri itu sejak awal perkahwinan mereka. Kedatangan Maria dan adik-beradik yang lain pada hujung minggu itu sekadar memenuhi undangan Haji Khair yang sekian lama tidak bertemu anak-anaknya. Enam orang cucunya riuh-rendah berkejaran di luar rumah.

"Tuan, mahu potong rumputkah?" lelaki Bangladesh yang dikenali sebagai Ali itu menyoal Haji Khair yang mengekori isterinya.

"Lain kali sajalah, Ali. Cucu-cucu saya ramai ini hari,"

"Tak apa-apa. Cuci simen pun boleh, tuan...,"

"Lain kalilah, Ali. Rumah saya ramai orang ini hari,"

"Tuan...kasihan saya, tuan...Dari pagi sampai petang, satu rumah tak ada angkat potong rumput...," lelaki Bangla itu masih meraih simpati. Fasih berbahasa Melayu walaupun nahunya salah. Haji Khair mengeluarkan not 50.00 ringgit dari saku seluarnya, lalu dihulur kepada lelaki Bangla itu.

"Ini sedekah saya. Minggu depan boleh datang potong, ya,"

"Tak apa-apa, tuan. Saya tak biasa dapat duit tanpa kerja, tuan," lelaki Bangla itu mula menapak ke motosikalnya yang sarat dengan mesin rumput, penyapu tua dan pongkis. Haji Khair dan isterinya mula berasa serba salah. Maria hanya memerhati dari ruang tamu.

"Bangla pun pandai cari duit. Orang kita, ada yang masih menganggur tak nak kerja, memilih kerja," Maria memerhati lelaki Bangla dan Haji Khair yang masih berdiri di hadapan pagar utama.

"Rumput rumah aku pun, Bangla juga yang potong. Aku upah 30.00 ringgit sekali potong. Siap sapu! Sebulan sekali je...," ujar Zaman adik kedua Maria. "Ini baru Bangla potong rumput. Tak masuk lagi Bangla yang jual karpet, jual ais krim...," Zaman menyambung bicara.

"Ni yang bagusnya budak Bangla ni...rajin, tak kisah, cari rezeki halal...," Maria menyampuk.

"Tapi yang aku tak tahan...dia orang ni suka mengurat anak dara orang! 'Potong jalan' aku!" Didy adik bongsu Maria yang masih bujang pula bersuara.

"Ah, kau yang tak pandai 'usha' anak orang!Nak salahkan Bangla pulak!" usik Maria. Tawa mereka sekali lagi berderai. Didy yang sudah berusia hampir 28 tahun masih lagi membujang. Belum ada tanda-tanda awal untuknya menamatkan zaman bujangnya. Masih lagi meneropong anak-anak dara orang untuk disunting menjadi suri hatinya. Diberi anak imam, ditolak, takut bakal bapa mentua minta mengimami solat. Dikenalkan dengan anak pengetua sekolah, juga ditolak. Takut garang sangat. Pilihan hatinya wanita yang berkulit putih gebu ala-ala Zizie Izzete, berambut panjang ala-ala rebonding, bermata bundar ala-ala Karisma Kapoor. Alamat...sampai tua pun belum tentu kehendaknya menepati.

Haji Khair dan Hajah Salamah beriringan memasuki rumah. Kelibat Ali sudah tidak kelihatan lagi.

"Mana perginya lelaki Bangla tadi, ayah?" tanya Didy sambil menjamah pisang sejoli yang dibuat Maria. Ais krim berperisa vanila dilebihkan. Dia tahu kegemaran adiknya. Semangkuk lagi dibuatkan untuk Hadi, suaminya yang sedang tekun menyelak-nyelak majalah Motor Cross. Taburan kacang tumbuk di atas pisang sejoli dilebihkan untuk Hadi.

"Ayah suruh dia bersihkan longkang depan. Upah 50.00 ringgit buta-buta, dia tak mahu. Itu sebab ayah suruh dia bersihkan longkang. Baru dia ambil upahnya," anak-anak yang lain mengangguk faham. Maria membuat semangkuk lagi pisang sejoli untuk Haji Khair.

"Pandai kau buat banana split ni, Maria. Sedap pisangnya!"

"Tengok oranglah...! Kalau buka kedai banana split, pasti laku!" gurau Maria.

"Mana tak laku? Muka kau tu memang muka banana!" ujar Zaman, sambil meletakkan gelas minumannya yang telah kosong.

"Daripada empat orang anak ayah, engkaulah yang paling kuat makan pisang. Dulu, masa kecik-kecik selalu bergaduh dengan Zaman, berebut pisang!" sekali lagi tawa mereka berderai mendengar cerita Haji Khair. Maria tunduk menahan ketawa. Hadi yang senyap sejak tadi sekadar menggeleng-gelengkan kepala. Tidak disangka, si isteri suka makan pisang sejak kecil.

1 comment:

Azhar Salleh said...

Salam MARIA,
Lazimnya, orang merantau (seperti Bangla itu) lebih sedar bhw di negara ini, wang 'bertabur' di merata-rata, asalkan ada usaha. Orang kita? Entahlah...mungkin banyak yang berjaya, tetapi jgn lupa, lagi banyak yang tidak berjaya. Untuk mengubah sikap org kita, lebih sukar drpd meminta kambing pergi mandi. Nampaknya, pembuka tirai 2010, banana split@pisang sejoli mengambil tempat!