Pages

Monday, August 2, 2010

ESQ: Antara Pro dan Kontra

Salam hormat,
Kebelakangan ini isu status halal haram ESQ Training Leadership sangat hangat diperkatakan di media cetak dan di kaca TV. Saya pernah dihantar oleh majikan ke kursus ini pada awal tahun 2008 bersama-sama beberapa lagi staf lain.

Pada hemah saya, ESQ sebuah kursus berlandaskan al-Quran dan sunah. Itu pokok utama. Namun modulnya ditokok tambah dengan bahan-bahan dari ilmu motivasi pakar psikologi Barat. Namun, masih relevan untuk diterapkan dalam kehidupan harian kerana pakar motivasi lain juga menggunakan modul yang serupa dalam hal-hal tentang IQ dan EQ.

Fasilitator ESQ semuanya terdiri daripada warga Indonesia yang berilmu. Namun, bahasa dan penyampaian mereka masih boleh difahami oleh audiens. Mereka sangat berjaya membuatkan audiens insaf dan menangis teresak-esak dengan penyampaian mereka yang penuh emosional. Pada hari terakhir training, saya dipanggil menghadap Pak Aminul Rahman (leader fasilitator ketika angkatan ke-9, JB) untuk makan tengah hari bersama-sama. Beberapa orang peserta yang lain turut serta dalam makan tengah hari istimewa itu. Kami ditanya tentang ESQ. Rata-rata mengatakannya bagus, cuma terdapat beberapa ketidakpuasan.

Pak Amirul Rahman bertanya kepada saya, mengapa saya tidak menitiskan air mata seperti peserta lain? Adakah hati saya terlalu keras untuk bertaubat atau insaf? Jawapan sangat ringkas. Saya tidak berasa sedih, kerana itu saya tidak menangis.

Kenapa saya tidak tersentuh hati apabila peserta lain mulai insaf dan menangis teresak-esak? Kerana saya tidak sedih melihat mereka menangis. Saya berasa seolah-olah mereka berlakon untuk mengeluarkan air mata. Keinsafan dan air mata hanya datang apabila saya berdua-dua dengan Allah di satu pertiga malam. Bukan di dalam dewan yang besar, dibingitkan dengan visual audio, dan gangguan daripada alumni ESQ yang lain, yang sibuk menghulurkan mikrofon untuk mendengar tangisan peserta! Saya kecewa tentang hal itu.

ESQ juga mencampur adukkan soal ilmu ketuhanan dengan elemen muzik rancak yang diselang-seli. Bagaimana ilmu Allah itu mahu meresap dalam jiwa sekiranya selepas menangis, peserta diperdengar pula dengan lagu-lagu rancak untuk senaman ringan? Pelik. Kemudian, ada pula beberapa permainan yang seolah-olah melenturkan stres atau tekanan. Walhal permainan seumpama itu sudah lama sebati dalam kursus-kursus yang tidak berteraskan al-Quran dan sunah yang lain yang sebelum ini saya sertai. Lebih dahsyat lagi, apabila dendangan lagu 'Demi Matahari' dilagukan, dinyanyikan sambil diiringi dengan gerak tari. Wajarkah? Sedangkan lirik lagu tersebut 95% diambil daripada maksud surah as-Syam. Cukuplah dilagukan sahaja tanpa tarian. Merepek!

Alumni dan trainer ESQ juga terlalu taksub dengan angka 165. Jangan kata no. pendaftaran kereta, nombor telefon mereka juga mesti terdapat angka 165 (1 ikhsan, 6 rukum iman dan 5 rukun Islam). Ke mana-mana mereka pergi, mereka ingat pemikiran mereka dengan 165.

Apapun, ESQ telah memberi banyak pengajaran kepada saya. Antaranya ilmu asmaul husna telah saya amalkan sehingga kini. Semangat bekerja untuk organisasi saya amalkan dengan teras al-quran dan sunah. Amalan solat berterusan sehingga kini dan bacaan al-Quran tidak pernah terabai.

Saya sangat terharu apabila Pak Ary Ginanjar membaca surah ar-Rahman persis seorang penyair. Beliau sangat menghayati bacaan tersebut sehingga saya terasa getarnya. Itulah surah yang melembutkan jiwa dan dikatakan surah paling cantik dalam al-Quran kerana ayat-ayatnya yang berulang-ulang.

Keseluruhannya, ESQ mungkin dilebal sebagai libralis kerana Islam di Indonesia memang liberal sifatnya. Namun banyak ilmu Islam yang berguna dan wajar diamalkan oleh orang Islam. Dan saya suka bahasa Indonesia yang lebih halus sifatnya berbanding bahasa Melayu yang ditutur oleh orang Malaysia, Singapura dan Brunei.

Sekian, waallahualam...

No comments: