Pages

Thursday, August 26, 2010

Penghinaan Institusi Diraja

Sejak kebelakangan ini isu mempersenda institusi diraja sering tersiar di media. Ada di antaranya yang menjadi kes polis. Pihak berkuasa nampaknya bersungguh-sungguh cuba membenteras masalah ini daripada terus menjadi-jadi. Tetapi semakin dibenteras, semakin membiak kumannya.

Bermula dengan isu penghinaan Aduka Taruna terhadap Almarhum Sultan Johor, penyamaran seorang remaja yang mengaku anak angkat kepada Tengku Mahkota Pahang, paparan wajah Sultan Johor di kain rentang sebuah parti politik, penggunaan nama seorang Ketua Menteri dalam khutbah Jumaat yang menggantikan nama Yang Dipertuan Agong, dan yang terbaharu penyamaran seorang lelaki sebagai Tengku Mahkota Johor dalam laman Face Book. Sedihnya tindakan tidak bermoral ini dilakukan oleh rakyat Malaysia sendiri, malahan oleh bangsa Melayu sendiri! Sedangkan yang dihina itu merupakan institusi diraja yang berbangsa Melayu juga.

Secara peribadi, walaupun saya bukan kerabat diraja namun disebabkan raja yang berdaulat itu merupakan rumpun bangsa Melayu, saya rasa begitu sedih. Raja/Sultan walaupun tidak mempunya kuasa eksekutif tetapi masih mempunyai hak atas beberapa perkara terutamanya yang berkaitan dengan agama dan adat istiadat orang Melayu. Kedudukan mereka wajar dipelihara. Apa lagi yang bangsa Melayu ada jika raja sendiri dipersenda-senda?

Saya sangat khuatir sejarah institusi diraja Singapura berlaku di Malaysia. Sangat sedih apabila Sultan Singapura kehilangan kuasa. Lebih malang lagi kehilangan istana! Bangsa Melayu harus sedar, bahawa peranan institusi diraja itu masih penting dalam beberapa sistem perundangan negara ini.

1 comment:

Citra Wangsa said...

Terima kasih byk2 sdr. Fakeh. Terima kasih atas ziarah ini dn perkongsian ilmu ini. TK.