Pages

Tuesday, August 17, 2010

Himpunan Novel RAM


Kalau saya mengangkat diri saya sebagai peminat nombor satu novelis Ramlee Awang Mursyid (RAM), pasti ada yang tidak berpuas hati. Tetapi, itulah hakikatnya. Saya mula mengenali karya beliau sejak membaca 'Ingauan Maut' terbitan DBP. Sejak itu, setiap karyanya akan saya miliki. Novel Melayu jarang sekali bercorak thriller. Inilah satu-satunya novelis Malaysia yang sanggup menulis karya thriller. Novel berbahasa Inggeris yang bersifat sebegini sudah muak menjadi tatapan saya.

Semalaman berkemas, rupa-rupanya saya memiliki ke semua karya RAM. Ada di antaranya yang dipinjam oleh teman-teman sehingga sekarang tidak dikembalikan, namun saya mengambil inisiatif untuk membelinya kali kedua. Sekadar mengulang baca dan dijadikan koleksi. Setiap kali selesai membaca karya terbaru RAM, saya akan menantikan karyanya yang akan datang. Dengan penerbit Alaf 21, RAM mencipta nama yang gah dalam industri novel popular. Sekalipun beliau bermula dengan DBP dan pernah memenangi sayembara anjuran Utusan, namun namanya lebih sinonim dengan Alaf 21.

Dalam mengagumi penulisan beliu, sedar tak sedar saya sempat meneliti gaya penulisan beliau. RAM gemar menggunakan watak lelaki sebagai watak utama. Dan hero yang dipamerkan pasti seorang lelaki yang sangat hebat fizikal dan mentalnya. Sekalipun dimulakan hero dengan perlakuan yang melanggar peraturan kehidupan, akhirnya hero itu jugalah yang menjadi penyelamat keadaan. Antara hero yang melekat perwatakannya dalam jiwa saya ialah watak Hilman, Luqman, Mikhail, dan Laksamana Sunan. Dan, RAM sering membawa pembaca berada di luar Malaysia. Latar tempat dalam karya-karya beliau sangat pelbagai. Antaranya Jepun, New York, New Zealand dan Singapura. Pembaca sendiri akan berasa seolah-olah berada di negara-negara tersebut.

Selesai membaca 'Cinta Sufi' kini saya menanti kehadiran 'Rayyan Fantasi'.

2 comments:

Rusdi Abd Rahman said...

Pn. Maria,
Adakah koleksi novel tulisan RAR?
Apa-apapun minat dan ghairah membaca novel RAM ini harus dibanggakan setidak-tidaknya dapat sesuatu ilmu walaupun dalam bentuk cereka.
Tahniah.

Citra Wangsa said...

Sehingga kita saya ternanti-nanti novel RAR...bilakah akan menerjah pasaran?