Pages

Monday, August 23, 2010

Untung Jodoh Orang Dekat

Beberapa minggu saja lagi umat Islam seluruh dunia akan menyambut aidilfitri. Persiapan menyambut Syawal pasti sedang meriah. Tahun ini saya belum berkesempatan meninjau pusat beli-belah untuk persiapan hari raya. Beberapa keperluan hari raya saya dapatkan melalui pembelian dalam talian dan melalui telefon dengan saudara-mara dan rakan-taulan terdekat. Saya cukup 'rimas' menerjah pusat beli-belah untuk membeli keperluan hari raya. Cukup tidak tahan dengan kesesakan lalu lintas, pencarian parkir yang merumitkan, dan kesesakan ribuan manusia yang membanjiri plaza-plaza popular di sekita Johor Bahru.

Sehingga kini pun, saya tidak terfikir lagi untuk menghias rumah. Jiran tetangga sudah ada yang mengecat rumah. Saya pula buat tak kisah. Sudah ada yang memborong perhiasan rumah. Karpet baharu, langsir baharu, pinggan mangkuk baharu...serba-serbi baharu. Saya pula masih tidak berganjak dengan perhiasan lama. Selagi boleh digunakan selagi itu saya tidak menyimpan niat untuk menukar dengan yang baharu.

Dalam sibuk meneruskan ibadat dalam bulan Ramadan, emak dan adik-adik yang lain sudah sibuk bertanya tentang cuti hari raya. Seperti tahun-tahun yang sudah, setelah bermesyuarat dengan suami, kami akan pulang ke rumah keluarga saya pada malam hari raya. Pagi hari raya selepas solat sunat aidilfitri, kami akan bergerak ke rumah keluarga sebelah suami yang jaraknya hanya kurang 10 kilometer daripada rumah keluarga saya. Betapa bersyukurnya saya kerana dijodohkan dengan 'rakyat tempatan'. Kami tidak pernah bergaduh untuk menentukan giliran pulang berhari raya di kampung sesiapa. Tak perlu mengeluarkan belanja petrol dan tol yang tinggi. Tidak perlu menempuh kesesakan pulang ke kampung atau tersekat berjam-jam di plaza tol. Suami pula tidak perlu kepenatan memandu lama. Itu penting bagi mengurangkan kadar kemalangan jalan raya. Paling jauh pun, kami akan ke Singapura menziarahi keluarga di sana.

Kepada pengunjung blog ini, saya ucapakan selamat menempuh sisa-sisa Ramadan dan selamat pulang berhari raya ke kampung halaman masing-masing. Mohon maaf zahir dan batin.

No comments: