Pages

Monday, December 29, 2008

Selamat Tahun Baru 1430

Salam...
Selamat menyambut maal hijrah 1430 kepada sahabat handai dan pelayar blog ini. Setelah membaca doa akhir dan awal tahun semalam, pastinya terdetik di dalam hati untuk memperbaiki diri menjadi hamba Allah yang terbaik dari tahun ke tahun. Menyimpan keazaman demi menjuruskan diri ke arah kebaikan merupakan sesuatu yang dituntut dalam Islam. Oleh yang demikian, ingin sekali saya mengingatkan kawan-kawan dan diri sendiri agar melakukan yang baik dan terbaik untuk diri sendiri, insan tersayang, bangsa, dan agama.

Kesempatan ini ingin saya kongsi bersama tentang HIJRAH. Tahun hijrah bermula sejak penghijrahan Nabi Muhammad SAW dari Mekah ke Madinah. Penyatuan kaum Muhajirin dan Ansar memperlihatkan betapa umat Islam melalui proses perdamaian dan keharmonian. Umat Islam sebenarnya boleh bersatu. Namun dalam senario global hari ini, kebanyakan negara Islam tidak memikirkan tentang ini. Negara Islam sekadar menghulur salam namun gagal menghulur bantuan apabila umat Islam lain ditindas. Pengorbanan Rasulallah pada 1400 taahun yang lalu, jarang sekali difikirkan dan dijadikan iktibar. Utusan Allah inilah legasi manusia pada hari ini. Perjuangan dan titik peluh baginda sering dilupakan. Umat Islam semakin alpa dengan kemajuan dan kemodenan dunia.

Tahun masihi pula, bermula selepas kelahiran Nabi Isa a.s. Kelahiran Nabi Isa bukan satu kelahiran biasa. Satu keajaiban berlaku dengan kuasa Allah apabila Allah mengutuskan malaikat menghembuskan nafas ke tengkuk Mariyam. Mariyam yang dikenali sebagai ahli ibadat, dipilih Allah untuk melahirkan Isa a.s. Dengan kelahiran Isa a.s maka bermulalah tahun masihi yang menjadi takwim kepada seluruh manusia di dunia sehingga kini.

Sempena menyambut tahun hijrah 1430, saya mendoakan seluruh umat Islam beroleh kejayaan, keamanan, kebahagiaan dan mencapai apa jua yang diimpikan. Wasalam!

No comments: