Pages

Tuesday, December 8, 2009

Cintanya Bertaut Jua ( 2 )

'Maria...pada awalnya aku malu dengan perkahwinan ini. Bukan kerana mahu menyalahkan takdir, tetapi aku berasakan seolah-olah diri ini sudah tiada pilihan lain. Tetapi, Tuhan Maha Mengetahui. Aku terima seadanya dia. Aku berkahwin dengan seorang duda beranak empat. Usianya 14 tahun lebih tua daripada aku. Sangat matang! Aku bersyukur dipertemukan dengannya. Ramai dalam kalangan teman-teman kita mengatakan bahawa aku sungguh beruntung kerana 'beli satu percuma empat'. Suamiku orang Pulau Mutiara. Bekerja di Proton dan kini kami menetap di Tanjung Malim. Maria, terima kasih kerana mengambil berat hal aku. Dan, aku harap segala persoalan yang diajukan telah kujawab. Salam untuk sahabat-sahabat di sana - Leena.'

Maria menarik nafas panjang. Senyumannya masih menghiasi bibir. Maria terbayang seri wajah Leena yang masih baru bergelar isteri. 'Semoga kau berbahagia,' bisik Maria setelah menamatkan bacaan e-mel tersebut. Maria mengakui bahawa Leena bukanlah pemilih orangnya. Jodohnya yang lewat bukan kerana dia memilih, tetapi Tuhan belum mempertemukan dia dengan insan yang sesuai dengannya. Ramai lagi teman-teman Maria yang masih membujang baik lelaki mahupun wanita. Mereka bukan tidak mahu berkahwin, tetapi jodoh mereka 'liat'! Ada juga dalam kalangan teman-teman Maria yang sudah beberapa kali mandi bunga...tetapi masih tidak berkahwin.

Jodoh, pertemuan, ajal, maut, dan rezeki semuanya Tuhan yang menentukan. Sebagai hamba yang beriman mesti berusaha memdapatkannya. Tiada yang datang bergolek depan mata!

Maria tersenyum sendirian. Ingatannya kuat terhadap Leena. Teringat Leena yang suka menyanyi. Suaranya boleh tahan lunak! Jika dipuji, lagi kuat nyanyiannya. Leena memang suka menyanyi di dapur. 'Patutlah kau dapat suami ala-ala Datuk K!' Maria bersuara sendiri. Hanya tembok, dinding dan bumbung yang menjadi saksi ungkapannya.

No comments: