Pages

Tuesday, May 12, 2009

Cebisan Kertas Penuh Makna

Ketika seluruh warga dunia menyambut Hari Ibu pada 10 Mei yang lalu, kami sekeluarga menyambutnya dengan penuh kesederhanaan dan penuh kesyukuran kerana saya dan suami, masing-masing masih mempunyai ibu. Anak-anak kami juga masih bernasib baik kerana beribu. Kami berada di rumah ibu mertua pada hari tersebut. Meraikannya bersama-sama adik-adik ipar yang berderet-deret. Kami kenduri 'pizza' yang dibuat sendiri....Sedapppp...lebih sedap daripada Pizza Hut! Dengan sekilo tepung, kami berjaya menghasilkan antara 5-7 keping piza! Memang berbaloi! Untuk emak tersayang, saya sampaikan 'Zikir Rindu' karya Azizi Abdullah, memandangkan emak saya sangat gemar membaca novel (sekalipun hayatnya menjulang usia emas!). Syabas mak!!!
Saya bisikan kepada suami, bahawa 10 Mei 2009 ialah hari ibu. Jawabnya ''you're not my mother..." Ya, saya bukan ibunya...tetapi saya ibu kepada anak-anaknya. Lelaki selalu terlupa akan hal itu. Apabila kenyataan itu saya keluarkan, barulah dia tersenyum...bersetuju dengan kenyataan itu. Lalu, dia mengoyakkan secebis kertas dan menulis 'Selamat Hari Ibu'. Dia menghulurkannya kepada saya. Suami saya, sejak sebelum berkahwin sehingga kini, amat tidak suka akan warkah-warkah cinta, kad-kad cinta, hatta ayat-ayat cinta sekalipun! Semasa pertemuan kali pertama dahulu, dia menzahirkan perasaan suka terhadap saya hanya dengan secebis kertas (yang ntah daripada mana dia koyakkan). Cebisan kertas itu, tertera 'Boleh berkenalan dengan awak tak?'. Hahahahaa....mujurlah saya saya tidak mencampakkan cebisan kertas itu ke dalam tong MBJB! Kalau tidak, pastinya saya tidak tahu niat suci hatinya. Oleh sebab pertanyaan dalam cebisan kertas itu tidak saya jawab, keesokan harinya saya menerima satu lagi cebisan kertas. Cebisan tersebut tertera beberapa digit angka keramat! Itulah nombor telefonnya! Huh! What kind of person this guy??? Itulah yang terlintas dalam fikiran saya. Kerana cebisan-cebisan kertas itulah, maka kami akhirnya bertahan sehingga ke hari ini. Dan...semua cebisan kertas yang pernah dihulurkan kepada saya, masih setia dalam simpanan saya. Cebisan kertas itu semua punya sentimental value yang tersendiri. Thanks abang...

3 comments:

A.H. Hamzah said...

nota "Boleh berkenalan ngan awak?" tu.... nasib baik bukan aku yg jadi posmennya... kalau tak, ngan aku2 skali masuk tong sampah MBJB..

Citra Wangsa said...

Heheheh...masa tu dekat cyber field tau. Ingat tak???

Melihat Kesunyataan said...

Azura,
Teringat masa saya muda dulu, buat hal yang sama. Tapi tak menjadi. Malu betul. Sampai sekarang terasa.