Pages

Wednesday, May 20, 2009

Sushi Party

Tomoko menunjukkan cara-cara membuat sushi

Eeemmm...sedap!

Sedia untuk dimakan
Baru-baru ini jiran Jepun saya mengundang kami sekeluarga menjamu selera di rumahnya. Kami sungguh terharu dengan kesungguhannya mengadakan jamuan sushi. Kebetulan hari tersebut (16 Mei) ialah hari cuti dan bersamaan dengan hari lahir adik ipar saya. Maka kami meraikan ulang tahun kelahirannya dengan SUSHI PARTY! Meriah sungguh! Walaupun jiran saya itu berbangsa Jepun, yang sangat berlainan adat resam, budaya dan agamanya dengan saya sekeluarga namun mereka sangat menghormati kami. Mereka maklum makanan yang boleh dan tidak boleh dimakan oleh orang Islam. Sememangnya sejak awal suami saya sudah memaklumkan kepada mereka bahawa kami sekeluarga sama sekali tidak boleh makan makanan yang mempunyai unsur-unsur khinzir, alkohol dan minuman yang memabukkan. Mereka akur...sehingga mereka sekarang sudah pandai menyebut HALAL...HARAM... (dengan pelat Jepunnya).

Saya berkesempatan mempelajari cara-cara membuat dan menyediakan sushi. Sekarang, saya tidak perlu lagi pergi ke mana-mana restoran sushi! Sushi di sini harganya agak mahal (ikut warna piring!). Walaupun hanya dihidangkan dengan sushi dan salad (termasuk kek hari jadi), kami tetap kenyang. Maklumlah, sushi dibuat daripada beras Jepun yang agak melekat-lekat (walaupun tidak melekit). Sungguh mengenyangkan. Tomoko juga telah mengubah suai sushinya dengan campuran serunding. Memang sedap! Di akhir majlis, baru saya perasan yang semua makanan yang terhidang pada hari itu langsung tidak berminyak! Ini sesuatu yang baik untuk kesihatan. Arigato kozaimas te!

No comments: