Pages

Wednesday, June 10, 2009

Pemandu Teksi Warga Asing

Saya terbaca keluhan seorang pak menteri di Jabatan Perdana Menteri tentang isu pemandu teksi Malaysia yang terdiri daripada warga asing Indonesia, Pakistan dan Nepal (KOSMO! 10 Jun). Saya tersenyum sinis. Isu ini bukannya baru. Saya sendiri pernah terkena (ternaik teksi pemandu asing) sejak berkhidmat di DBP ibu pejabat lagi - sekitar 2003. Saya menaiki teksi dari KL Central ke Bangsar. Di KL Central, teksi tak perlu ditahan-tahan kerana sistem pembelian tiket teksi di kaunter telah dipraktikkan. Setelah mendapatkan tiket/resit tersebut, terus sahaja ke tempat menunggu teksi dan di situ deretan teksi setia menanti. Maknanya, penumpang tidak diberi peluang untuk memilih mana-mana teksi yang hendak dinaiki. Apa sahaja teksi yang berada di hadapan kita, itulah yang akan menangkut kita.

Destinasi ke Bangsar cuma mengambil masa tidak lebih dari 35 minit (tanpa kesesakan lalu lintas). Oleh sebab, saya tinggal di kawasan Bangsar, maka saya amat maklum tentang jalan-jalan yang dilalui. Teksi yang saya naiki telah memasuki Ampang! Lalu pula di Istana Budaya! Akhirnya lalu di hadapan Muzium Negara! Apabila saya bersuara dengan perjalanan yang terlalu jauh, pemandu teksi kata "saya ngak maklum jalannya buk!" Aduh!!! Indon rupanya! Mujurlah saya tak dibawa bersiar-siar ke kedutaannya! Gawat sih!!!

Itulah senario yang saya alami pada tahun 2003! Pak menteri membangkitkan isu ini setelah 6 tahun peristiwa ini berlaku! Apa dah jadi? Soalan ini bukan untuk pemandu teksi tersebut, tetapi khas untuk pak menteri itu. Di mana keprihatinannya? Sejauh mana undang-undang dilaksanakan? Mengapa senario ini berlaku? Apa nak jawab dengan pelancong asing? Pak menteri pengangkutan sibuk nak pemandu teksi belajar bahasa Inggeris, pak menteri pelajaran sibuk nak wajibkan bahasa Inggeris lulus dalam SPM.

Isu yang lebih penting, yang mencerminkan maruah negara dan bangsa telah diabaikan! Atau, mungkin pak menteri tak ingat ada teksi dalam Malaysia ni, kerana pak menteri duduk di 'leather seat' bahagian belakang seekor buraq bernama Merc.

2 comments:

Rozlan Mohamed Noor (RMN) said...

Hidup Pak Menteri!!! :)

Syaidul Azam Bin Kamarudin said...

salam,
terima kasih atas ucapan dan ingatan.