Pages

Tuesday, April 2, 2013

Demi Seorang Ayah

Kalau nak cakap fasal penat, memang penat. Mengurus anak-anak dan seorang ayahanda yang dicintai amat memenatkan. Rutin harian menghantar anak ke sekolah dan menghantar ayahanda ke pusat dialisis semakin sebati dalam diri seorang aku. 

Setelah puas berubat ke sana ke mari akhirnya doktor mengesahkan ayah mengalami sakit hempedu. Beberapa biji batu kecil kelihatan mendiami hempedu ayah sehingga seluruh badan dan matanya menjadi kuning. Itulah yang disahkan oleh doktor semalam (1 April 2013). Aku pasrah jika itu yang ditanggung ayah. Aku tahu ayah sakit. Aku tahu ayah semakin lemah. Tapi sesekali tidak akan aku membiarkannya terus sakit dan lemah. Melihat penderitaan seorang ayah, membuatkan air mata aku tak pernah kering. Tapi sesekali tidak aku izinkan air mata gugur di hadapannya, kelak akan menambah lagi penderitaannya. 

Demi seorang ayah, aku abaikan penat jerih memandu berulang-alik menghantar dan mengambilnya ke pusat dialisis. Memberi ruang waktu yang terhad untuk melayan kerenah dan kehendaknya. Sebagai mana aku menjaga bonda ketika sakit dahulu, begitu jugalah aku melimpahkan kasih sayangku terhadap ayah. Sengaja aku tidak mahu adik-adik yang lain melayan keperluan ayah kerana aku sendiri mahu berbakti kepadanya. Terlalu banyak masa yang aku habiskan sebelum ini dengan hal-hal yang menjauhkan diri daripadanya. Ya...aku pernah merajuk setelah ayah berkahwin satu lagi. Walaupun aku tidak membantah, tidak membentak, namun jauh di sudut hati kecil ini aku kecewa. Apatah lagi apabila melihat seraut wajah bonda yang semakin lanjut usianya. Tapi, itu dulu. Semakin berganjak usia, semakin matang jiwa. Inilah sisa peluang yang ada untuk aku terus mendampingi ayah yang semakin tenat pada pandangan mataku.

Ayah, maaf jika ada yang tidak sempurna dalam melaksanakan amanah dan tanggungjawab menjagamu. Sedaya-upaya akan aku lakukan yang terbaik untukmu. 

No comments: