Pages

Sunday, April 21, 2013

Wad ICU HSI

Ayah,
sekarang ayah dah tak sedarkan diri. Semalam 20 April 2013, 12.30 tengah hari nadi dan jantung ayah terhenti. Sepasukan doktor dan jururawat membuat rawatan kecemasan sehingga ayah bernafas semula setelah 30 minit mereka berusaha. Saat genting itu sungguh mencemaskan sekalian ahli keluarga yang sudah mulai berkumpul di hospital. Dalam keadaan kritikal seperti ini doktor terpaksa memberi suntikan agar ayah 'rehat'. Lebih baik ayah tidak sedar daripada terjaga dengan keadaan wayar yang berselirat. Ayah bernafas dengan bantuan mesin oksigen. 

Ayah,
Kami anak-anak ayah tidak putus berdoa dan membacaan kalimah suci diperdengaranmu. Kami tidak pernah leka membisikkan kalam-kalam Allah agar ayah bertahan dan kuat melawan sakit. Kami tahu ayah dengar...kami tahu ayah tahu apa pun yang kami lakukan. Ayah, kami janji kalau ayah sihat nanti kami akan tunaikan hajat ayah untuk bertemu Rasulallah di Raudahnya. Kami janji..ayah! Ayah akan jumpa lagi dengan pesuruh Allah. Sembuhlah. Sembuhlah ayah. 

Ayah,
Doktor kata, ayah akan diletakkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) untuk pemantauan doktor. Kadar potisium K ayah terlalu tinggi, jantung pula sangat lemah. Dialisis ayah tidak dapat lagi dilasanakan mengikut jadual seperti sedia kala kerana ayah masih tidak stabil. Sabarlah ayah. Kesakitan itu penghapusan segala dosa. Kami sentiasa di sisi ayah memberi sebanyak mana kekuatan untuk ayah kembali pulih. Kami mengharapkan keajaiban dan kekuasaan Allah menyelamatkan ayah.

Ayah,
Kami reda jika kecintaan Allah melebihi cinta kami terhadap ayah. Sesungguhnya Dia lebih berhak ke atas setiap hamba ciptaannya. Mudah-mudahan ayah berdepan dengan kesudahan yang baik dan dalam keadaan beriman kepada-Nya. Ayah, hajat ayah nak bertemu dengan cucu kesayangan ayah (Zafri) dah tertunai. Sedih dan sebak melihat ayah bertalu-talu mencium Zafri. Ayah ingat tak, saat kelahiran cucu sulung ayah itu, kita sekeluarga diselubungi kegembiraan. Dia lahir secara pembedahan kerana tali pusat membelit lehernya. Keadaan sangat cemas namun ayah tetap setia menemani aku bersama-sama emak dan suami. Tuhan kurniakan Zafri yang sangat tembam, putih melepak, berlesung pipit, dan kental tubuhnya. Ayah kelek Zafri hampir setiap hari. Zafri membesar dengan kasih sayang atuknya. Ayah, kami tahu Zafri kesayangan ayah. Dia pun sayangkan ayah. Orang kata, Zafri itu jelmaan ayah semasa muda...sebab itulah ayah rapat dan serasi dengan Zafri. 

Ayah, sembuhlah ayah. Kami sentiasa bersama-sama ayah.

No comments: