Pages

Thursday, April 11, 2013

Sambutan Ulang Tahun Kelahiran Terindah

Selepas magrib aku mendapat panggilan telefon daripada mak tiri yang kini menjaga ayah yang sedang sakit. Ayah tenat katanya. Dia membawa ayah ke klinik yang berhampiran, tetapi doktor menyarankan ayah dirujuk ke hospital memandangkan keadaannya terlalu sakit. Selepas isyak aku bergegas ke Hospital Sultanah Aminah bagi menguruskan ayah. 

Memang keadaan ayah semakin tenat selepas dia jatuh di bilik tidur dua minggu lepas. Mungkin kerana terseliuh badannya rasa sakit, dan semakin sakit. Aku menunggu penuh sabar sehingga pukul 1.00 pagi apabila doktor mengarahkan ayah ditahan di wad bagi memantau keadaannya. Menerusi imbasan dan x-ray yang dilakukan pihak hospital, didapati badan ayah mengalami bengkak. Mujurlah tak ada tulang yang patah. Sample darah dan najis juga diambil bagi mengetahui tahap kesihatan selanjutnya.

Pukul 2.00 pagi aku masih setia menemani ayah di wad Dahlia, HSA. Ayah teringin sangat nak makan keow teow goreng dan teh o panas. Lapar sangat katanya sepanjang pemeriksaan doktor tadi. Aku meninggalkan ayah seketika untuk mencari restoran mamak yang dibuka 24 jam untuk membelikan keow teow goreng dan teh o panas.

Kami menikmati menu tersebut bersama-sama di katil hospital. Buat julung-julung kalinya aku menyambut 11 April di hospital bersama-sama ayahanda tercinta. Menyuap ayah makan dan berkongsi teh o panas merupakan tabiat yang asing bagiku. Tak pernah aku melaluinya sebegitu apatah lagi dalam suasana menyambut ulang tahun kelahiran.

"Kau lahir memberi kebahagiaan berganda untuk ayah dan emak. Anak sulung memang kami tunggu-tunggu kelahirannya. Tapi kau membesar dengan nakal, degil. Mujurlah otak kau agak geliga dan tidak pernah menyusahkan mak ayah, walaupun kadang-kadang mak ayah bimbang dengan pencapaian akademik kau. Satu rahmat buat mak dan ayah apabila kau lahir pada bulan April. Sama bulan dengan emak dan ayah. Semakin besar, kau semakin banyak berubah dengan matang. Cuma kau 'gembeng'. Dari dulu sampai sekarang!"

Ayah, betapa kau telah mendedahkan sesuatu yang tidak pernah aku peduli sepanjang hayatku. Sebak mendengar pengakuan ayah. Tapi, itulah ayah...dalam diam dia mengingati anak-anaknya. Anak-anak sahaja yang kadang terlupa dengan kewujudan ayah.

No comments: