Pages

Wednesday, April 10, 2013

Kisah Penjaja Kanak-kanak

Dalam perjalanan pulang dari pejabat saya singgah di sebuah stesyen minyak. Tiga orang kanak-kanak dalam lingkungan usia 10-12 tahun sibuk ke hulur ke hilir bersama-sama raga masing-masing yang berisi jualan. Seorang daripada mereka mendekati saya dan mempelawa membeli jualan mereka. Saya menolak dengan baik kerana bukan tabiat saya membeli makanan di luar atau makan di luar. Wajahnya murung sekali tatkala saya menolak jajaannya.
    
"Belilah...," rayunya memandang tepat wajah saya. Saya tetap menggeleng dan tersenyum tawar. Dia menundukkan wajah sayunya dan berlalu meninggalkan aku. 

Kulihat dia menghampiri rakan sebayanya yang lain sambil masing-masing mengira baki jualan. Sayu dan sebak melihat titik peluh mereka yang mengalir mencari rezeki bagi kelangsungan hidup. Tiba-tiba saya diserang rasa bersalah. Hampir-hampir air mata membasahi pipi. Betapa sukarnya mereka menjaja dari satu tempat ke satu tempat. Menghampiri setiap orang yang lalu-lalang di situ. Merayu agar jualan mereka dibeli.

Sebelum meninggalkan stesyen minyak setelah selesai segala urusan, saya memanggil ketiga-tiganya.

"Jual apa dik?"
"Mihun goreng dan kuew teow goreng," jawab mereka hampir serentak.
"Eeemmm...bagilah satu bungkus. Mak masak ke?" mereka mengangguk.
"Belilah saya punya juga," kanak-kanak yang seorang itu merayu lagi kepada saya. Tersekat kerongkong saya...saya memandang wajahnya yang begitu mengharap. "Belilah...," rayunya lagi. Saya senyum.
"Bagilah semuanya," jawab saya ringkas. 

Setelah menerima wang saya, mereka gembira melambung-lambung bakul yang telah kosong. 

"Oh, Tuhan...siapa yang nak makan banyak-banyak ni?" hati saya mulai terdetik. 

Walaupun saya tidak memerlukan makanan yang saya beli, sekurang-kurangnya saya dapat mengembirakan hati mereka. Saya teringat zaman kanak-kanak saya yang tidak merasai erti kepayahan mencari rezeki. Ya, saya beruntung kerana keperluan makan pakai saya adik-beradik mencukupi biar pun kami bukan dari keluarga yang terlalu mewah, dan tidak juga terlalu sengkek.

Sesampai di rumah, anak-anak menyambut kepulangan saya dengan keriangan. Mereka teruja melihat saya membawa makanan. Masing-masing kelaparan rupa-rupanya. Akhirnya semua jualan kanak-kanak tadi licin 'dibedal' anak-anak saya. Anak-anak saya seperti saya juga, tidak pernah merasai keperitan hidup mencari sesuap nasi. Saya kagum melihat kanak-kanak tadi berniaga. Mudah-mudahan mereka berjaya menjadi usahawan berjaya suatu hari nanti. Itulah doa saya. 

No comments: