Pages

Tuesday, April 23, 2013

Rutin Petang

Setiap kali usai waktu pejabat, aku akan bergegas ke HSI. Untuk apa lagi kalau bukan menziarahi ayah yang masih belum sedar daripada 'tidur'. Dengan waktu yang terhad, aku akan mengelapkan tubuhnya yang kaku itu. Membersihkan liang-liang yang terbuka, menyisir rambutnya yang sudah pudar warnanya. Itulah lambang kasihku.

Aku berbual-bual dengan ayah, dengan harapan dia mendengar segala isi hatiku yang mahu dia cepat pulih, sembuh, segar, sihat. Aku bisikkan kata-kata semangat untuknya...mengimbau kenangan manis kami... Oh, Tuhan...!!! Sebaknya Engkau saja yang tahu. Ada ketikanya air mata ayah mengalir di hujung matanya. Aku tak pasti sama ada dia menangis atau memang matanya basah. Setiap kali aku lap air mata yang mengalir...tisu di tangan berwarna kuning. Air mata ayah sudah mulai kuning... sebak hati melihat keadaannya.

Sebelum meninggalkan ayah, aku akan membacakan ayat-ayat suci atau selawat Tiib berulang-ulang kali dengan harapan akan ada penyembuhan buatnya. Apa lagi yang mampu aku lakukan, selain berdoa dan terus berdoa.

No comments: