Pages

Wednesday, April 17, 2013

Kesihatannya Semakin Merosot

Ayah,
Selagi ada kudrat, selagi itulah aku akan terus-menerus mendoakan ayah dan berusaha memberi keselesaan kepadanya.

Malam tadi aku bertandang lagi ke rumah ayah dengan perancangan untuk bermalam di sana, solat hajat untuk ayah, mengaji untuk ayah, menemani lena ayah. Belum pun sempat semua itu aku lakukan, ayah kulihat semakin lemah. Sebak dada melihat kesakitan yang ayah tanggung. Mak cik menghubungi seorang doktor di klinik swasta untuk memeriksa ayah di rumah. Tekanan darahnya sangat rendah. Suhu badannya mencecah 37 darjah celsius. Aku memanggil namanya berulang kali tetapi ayah antara sedar dengan tidak.

Setelah setengah jam diperiksa doktor, ayah disaran dibawa ke hospital lantaran suhu badanya yang tinggi. Kami menghubungi ambulans untuk memudahkan kemasukan ayah ke wad. Sehingga pukul 2.00 pagi, baru ayah disahkan untuk tinggal di hospital.

Aku dan adik-adik bergilir-gilir menjaga ayah. Apa lagi yang mampu dilakukan selain mendoakannya agar diberi kekuatan menghadapi sakitnya. Kami berusaha menyediakan segala kemudahan dan keperluan untuk keselesaan ayah.

Ayah,
Walaupun tiada lagi untuk bergurau senda denganmu, namun kenangan dengan ayah masih segar dalam ingatan. Walaupun sudah hilang senyum tawamu, hati masih mengharap sekelumit kemanisan wajahmu, ayah. Senyumlah ayah...walaupun hanya sesaat. Kubisikan kalam Tuhan di telingamu agar kau bisa mendengar yang indah-indah. Kudakap mujizat Muhammad dengan titisan air mata...kulafazkan doa agar kekuatan menjadi milikmu, ayah.

No comments: