Pages

Tuesday, April 30, 2013

Salam Dirgahayu Ayah...

Ayah,
Salam ulang tahun kelahiran yang ke-66. Dalam keadaan ayah terlantar di katil hospital aku tak pasti sama ada ayah mendengar atau tidak ungkapan doa yang aku titipkan untuknya. Sungguh, aku rindu suaranya, gurauannya, tawanya. Mengimbas memori silam bersama-sama ayah memang menyesakkan dada. Kami memang tak pernah menyambut ulang tahun kelahiran dalam suasana meriah. Tetapi aku tak pernah lupa akan tarikh 30 April setiap tahun. Kebiasaannya akan ada hadiah istimewa untuk ayah. Yang termahal tentunya ciuman kasih sayang daripada anak-anak untuk ayah. 

Rindu. Itulah ungkapan terindah yang menjadi kenang-kenangan. Kini kerinduan itu semakin dalam dan sukar untuk aku kaburkan walau sesaat. 

Ayah, doa tak pernah putus untuk ayah. Rindu tak pernah padam untuk ayah. Kasih tak pernah luntur untuk ayah. Semoga ayah diberi kekuatan untuk melawan segala kesakitan. Aku tahu ayah seorang yang kuat semangat dan tak mudah mengalah. 

Ayah...sembuhlah ayah. Pulihlah seperti sedia kala. Sekurang-kurangnya untuk memberi kami senyuman walau tanpa suara garau. 

No comments: