Pages

Saturday, April 27, 2013

Menitip Kelangsungan Karya

Meninggalkan kisah ayahanda dalam sehari memberi peluang untuk aku kembali beraksi dengan pena dan kertas. Sudah sekian lama meninggalkan plot-plot yang aku bina semenjak sibuk menjaga ayahanda yang gering. Minggu ini dek kerana hujan, cuaca agak muram aku tidak merancang untuk beriadah di luar seperti mana kebiasaan yang kulakukan pada setiap hujung minggu. 

Banyak masa diisi dengan membaca blog teman-teman yang sudah lama kutinggalkan. Banyak yang menarik aku temui. Dan aku kembali menggarap serpihan novel yang terbengkalai. Mendapat suntikan baru daripada teman-teman penulis lain yang kini sedang sibuk melayan peminat di PWTC kerana bersama-sama memeriahkan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur. Masa untuk aku akan tiba jua.

Talian telefon sengaja aku putuskan bagi memberi ruang kepada diri sendiri mengabdikan minda dan jasad untuk berkarya. Bukan mudah. Itulah yang aku alami untuk bangkit dalam keadaan dihimpit pelbagai masalah, kontroversi, cabaran dan dugaan. Hari ini aku cuba berdiri, walaupun agak tempang.

Sesekali aku mengintip rakan penulis di lama sosial FB. Mereka sedang galak menulis. Cemburu juga melihat kejayaan mereka. Aku...? Seperti hari ini, berkarya sekadar yang termampu. Akan cuba juga untuk berdiri tegap sebaris dengan mereka, insya-Allah.

No comments: