Pages

Wednesday, July 8, 2009

Babi, Oh Babi...

"Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih yang bukan kerana Allah," (al-Maidah:3).

Apabila anak-anak berkelahi, binatang pertama yang disebut ialah babi. Orang tua pun, bila baran sikit, binatang yang haram dimakan itulah yang jadi sebutan popular. Ustaz di sekolah agama dulu, kalau nak marah pun sebut 'ba, alif, ba, ya'. Babi, memang popular, bukan di kalangan masyarakat Cina sahaja, bahkan di kelompok kaum Melayu juga.

Kesian pada babi yang dihina. Hinakah babi? Babi cuma haram dimakan oleh umat Islam. Antara sebab pengharamannya ialah kerana daging babi mempunyai kuman yang sangat panjang umur dan lasak sifatnya. Ustaz di sekolah agama kata, kalau babi mati, kuman dalam dagingnya tak akan mati. Organ dalaman babi pula mempunyai cacing yang paling banyak! Pendek kata, sangat memudaratkan jika dimakan. Oleh sebab itu, Allah mengharamkan umat Islam daripada memakan babi. Sekalipun babi itu diharamkan kepada umat Islam, Allah tidak pernah menghinanya atau melaknat spesis babi itu. Dia juga binatang. Babi itu najis, tapi tidak ada nas yang mengatakan berdosa jika kita menyentuhnya. Cuma, jika tersentuh hendaklah disamak. Hukum tetap hukum, dan babi tetap babi.

Umat Islam bukanlah umat pertama yang diharamkan untuk memakan babi. Mengikut sejarah, umat Bani Israil pernah ditegah untuk memakan daging babi dan menggunakan lemaknya. Nabi Muhammad s.a.w sendiri tidak pernah diriwayatkan membunuh babi.

Dunia kini dilanda wabak influanza H1N1 yang dikatakan berpunca daripada babi. Pelbagai kaedah perubatan moden dan konvensional digunakan bagi menangani wabak ini. Rata-rata masyarakat dunia sangat berhati-hati dengan penjagaan kesihatan dan kebersihan sekarang ini. Mereka keluar rumah menggunakan 'mask'. Sentiasa membasuh tangan. Menggelak diri daripada bercampur dengan orang ramai di tempat awam. Mengambil suhu badan setiap jam. Mengelak diri daripada ke luar negara. Mendapatkan imunisasi tertentu.

Kita patut bersyukur dengan kewujudan babi. Jisim-jisim babi boleh digunakan dalam tujuan perubatan. Malahan kromosom babi merupakan kromosom yang paling hampir dengan kromosom kita (manusia). Mungkin kerana itu, ramai manusia yang berkelakuan seperti babi. Waallahualam...


No comments: